fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Lösning för ett modernare företag.
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Lösning för ett modernare företag.

Lösning för ett modernare företag. 21 jan 2013 20:18 #1

  • Alexander N
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Junior
  • Inlägg: 145
Hej alla!
Sprillans ny här men har kikat runt ett litet tag.

Sett lite andra trådar på liknande ämnen men tänkte jag startar en egen för att inte blanda ihop det allt för mycket.
Det är så att vi på firman tänkte försöka bli något modernare. Iden hittills är att skaffa en surfplatta till varje bil där man kan:
  • Möjlighet för alla att skapa arbetsordrar/projekt
  • Lägga till material och tid i dessa
  • Gemensam kalender/planerare för tydlig överblick utav vad som ska/finns att göra.
  • Tidrapportering, ej faktura grundande utan mer en redovisning vad man varit under veckan.
  • Extra bra om detta då går att synka med vårat Visma program så att tex arbetsordrar går att få helt klara för utskrift redan ute på fält.


Vi kör med Visma Administration 1000. Dem skickade för ett tag sedan ut en broschyr med Appar utvecklade av tredje part tex, AddMobile, ePocket Handyman, Mobigo, RemoteX. Är dessa något ni har erfarenheter/åsikter om? Vad kör ni för lösningar? Har ni något att tillägga eller en ide som ni vill dela med er så är det väldigt uppskattat. Även när det gäller val av surfplatta, Android, iOS, windows, 7'/10' m.m.

MVH Alex

Re: Lösning för ett modernare företag. 21 jan 2013 21:06 #2

  • Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Serviceelektriker
  • Inlägg: 2314
Jag gillar idén med att själv kunna lägga upp en order! Som vi har det nu så om en kund ringer direkt till mig och vill ha ett jobb utfört så måste jag vända mig till antingen mina chefer eller tjejerna på kontoret för att dom ska skapa en order åt mig.
Även att ha en surfplatta där arbetsordrar skulle kunna skickas direkt till mig skulle uppskattas. Fast det skulle bygga i såfall på att det gick att få elektroniska följesedlar från grossisterna skickad till min surfplatta.
Vi använder följesedlarna för att redovisa mängden av det material som gått åt av det vi köpt, så dom är en viktig del!
Vet att många bara kastar dom!

//Patrik


Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.

Re: Lösning för ett modernare företag. 21 jan 2013 22:04 #3

  • Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Moderator
  • CAD, KNX
  • Inlägg: 1506
Alexander skrev:
Hej alla!
  • Möjlighet för alla att skapa arbetsordrar/projekt
  • Lägga till material och tid i dessa
  • Tidrapportering, ej faktura grundande utan mer en redovisning vad man varit under veckan.
  • Extra bra om detta då går att synka med vårat Visma program så att tex arbetsordrar går att få helt klara för utskrift redan ute på fält.



Vi är 6 man och fixar dessa punkter direkt i Visma Tid med hjälp av iPhones och en RDP-anslutning till vår server. Varje anställd har eget login på servern och egen användare i Visma Tid och kan själva lägga upp kunder/projekt och tid/material till dessa. Fakturorna skriver såklart ej vi anställda ut.

Det är lite pickligt med windows-skrivbordet på en telefon med 3,5 tum men man lär sig ganska fort. En 7 tum platta hade nog varit optimalt. iPad mini för min del då jag gillar den formfaktorn.

Gemensam kalender kör vi inte men det finns ju flera bra alternativ för att göra detta i fristående program

Patrik: Följesedeln som PDF i mailen borde din grossist kunna ordna, om det OK för dina chefer förstås. Jag får det av min grossist (Selga)
Jobbar med elkonstruktion och fastighetsteknik åt ett privat fastighetsbolag
Senast redigerad: 21 jan 2013 22:08 av Rikard Ågren.

Re: Lösning för ett modernare företag. 21 jan 2013 22:46 #4

Jag tipsar om Softone , de har mycket bra molnet lösningar för er om ni vill köra med ipads.
Ett komplett system med det du kan vilja ha. Enkel och smidig fakturering. Är framtaget för oss hantverkare.

www.softone.se

Re: Lösning för ett modernare företag. 21 jan 2013 23:20 #5

  • Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
  • Inlägg: 3262
Vi använder tidsedel.se. Tycker den funkar bäst av alla som jag testat. Förutom "tidsedelhantering" så kan man även lägga in material och fakturera därifrån (har inte testat den funktionen dock).

Det jag saknar på tidsedel.se är en bra app! (Den är ju helt webbaserad så den går ju använda på telefonen/plattan, men hade varit bättre med en mer anpassad app!)

Om ni ska ha kalender som är gemensam för flera så rekommenderar jag Google! (Är såklart till Android, men jag tror det går lägga in på IPhone/IPad också?)

Då kan man ha en kalender med både privata händelser och en gemensam för alla på firman (och en tredje för familjen )

Samma med Kontakter på Google. På firmans androidtelefoner så finns det två kontaktlistor. En privat och en gemensam. Om det tillkommer kontakter som jag tycker att alla bör ha (nya snickare vi sammarbetar med, vaktmästare, fastighetsägare osv) så sparar jag kontakten där så pooof finns den på allas telefoner.
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Senast redigerad: 22 jan 2013 21:39 av Ronnie Lidström.

Re: Lösning för ett modernare företag. 22 jan 2013 17:12 #6

  • Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Moderator
  • CAD, KNX
  • Inlägg: 1506
De två alternativen är ju betydligt mer finputsade än vårat
Jobbar med elkonstruktion och fastighetsteknik åt ett privat fastighetsbolag

Re: Lösning för ett modernare företag. 22 jan 2013 17:50 #7

Jag får Scrollans Android lösning installerad nästa vecka. Återkommer med omdömme..

Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund, Lars Blomkvist

Re: Lösning för ett modernare företag. 23 jan 2013 21:28 #8

  • Alexander N
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Junior
  • Inlägg: 145
Tack för alla svar hittills!

Softone verkar ju vara en jättebra totallösning, men nu kör vi ju redan med Visma för fakturering/bokföring och det vill vi gärna behålla.

Tidssedel.se kanske man ska utnyttja testen i 30 dagar. Hade gärnat vilja se hur layouten är på den, dåligt med bilder på hemsidan.

Rikard: Din lösning låter inte helt tokig ändå. Men läste på Visma att dem har nått som heter WebbTid (även appar) med, behöver man trots det en server och en RDP-anslutning? Detta är alltså helt synkat med Administration så dem på kontoret inte manuellt behöver sitta och skriva över ex. matrialrader till fakturan?

Re: Lösning för ett modernare företag. 29 jan 2013 12:27 #9

Kolla in www.jobbile.se Ett enklare system som är helt mobilt.
Arbetsordrar kan skapas både på fältet och från kontoret.

Appen är gratis och kan testas utan abonnemang. Finns både för Android och iPhone.

Google Play

Appstore
Maria Gabrielsson
Jobbile
- minska pappersarbetet med mobil arbetsorder
Sälj- och marknadsansvarig
Senast redigerad: 20 nov 2014 12:07 av Maria Gabrielsson. Orsak: uppdatera uppgifter

Re: Lösning för ett modernare företag. 29 jan 2013 16:25 #10

  • Alexander N
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Junior
  • Inlägg: 145
Maria skrev:
Kolla in www.jobbile.se Ett enklare system som är helt mobilt.
Arbetsordrar kan skapas både på fältet och från kontoret.

Appen är gratis och kan testas utan abonnemang. Finns både för Android och iPhone.

Google Play

Appstore


Verkar intressant. Några frågor:

Är det någon begränsning på antalet artiklar i artikelregistret? Går det att lägga in 10 000-100 000?

Kan fakturaunderlaget föras över automatiskt till fakturaprogrammet, Visma Administration, eller får man göra det manuellt?

Kan man få in sitt befintliga kundregister från visma eller måste det överföras manuellt?

Allt jag kan komma på nu.

Re: Lösning för ett modernare företag. 29 jan 2013 16:55 #11

  • Mikael Dalåsen
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Junior
  • Projektledare/ Tekniker
  • Inlägg: 90
Vi har idag visma och är ute efter en bättre lösning då det går mycket tid till att skriva tid.

Vårat val föll på Hantverksdata, vi byter alltså affärssystem helt. Vi har inte installerat det ännu.
Men det va det som vi ansåg passa oss bäst.
Vi hade även scrollan som förslag, men det fanns delar som gjorde att det inte passade så bra.

Nackdelen med HD är att det idag inte finns någon app till android eller apple, utan bara till windows.

Re: Lösning för ett modernare företag. 29 jan 2013 17:25 #12

Alexander:

För att det ska vara så snabbt och enkelt som möjligt för den som rapporterar är artikelregistret begränsat. Du jobbar nog smidigt med upp emot 500 artiklar. Du kan däremot alltid skriva in fritext, dvs artiklar som inte finns i registret. Artiklarna importerar du själv via Excel.

Det finns idag ingen koppling till Visma men det är på gång. Vinsten blir ändå stor att få in alla uppgifter i realtid även om det sedan krävs manuellt arbete.

Kundregistret kan importeras från Visma via en Excelimport.

Oavsett vilket system du kommer välja så fokusera på användaren dvs personalen på fältet.
Erbjud något som är modernare men det får inte bli mer komplicerat än dagens pappersblanketter. Det ska vara kul att jobba - även med administrationen!



Allt gott!
/Maria
Maria Gabrielsson
Jobbile
- minska pappersarbetet med mobil arbetsorder
Sälj- och marknadsansvarig
Senast redigerad: 20 nov 2014 12:08 av Maria Gabrielsson.

Re: Lösning för ett modernare företag. 29 jan 2013 18:05 #13

  • Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Moderator
  • CAD, KNX
  • Inlägg: 1506
Maria: redogör gärna för vem du är och vilket förhållande du har till tjänsten om du gör reklam.
Jobbar med elkonstruktion och fastighetsteknik åt ett privat fastighetsbolag

Re: Lösning för ett modernare företag. 29 jan 2013 18:31 #14

Rikard Ågren skrev:
Maria: redogör gärna för vem du är och vilket förhållande du har till tjänsten om du gör reklam.


Absolut! Ber om ursäkt att jag inte var tydligare.

Jag är ägare och utvecklare av Jobbile - mobil arbetsorder

Vill hälsa att alla system har sina för- och nackdelar. Fundera kring vad som är viktigt för er när ni väljer tjänster.
Vad har ni för problem idag och vilka behov har ni?
Det är få system som passar perfekt men om det täcker era viktigaste behov brukar man kunna leva med resten.
( gäller kanske även andra områden i livet )
Maria Gabrielsson
Jobbile
- minska pappersarbetet med mobil arbetsorder
Sälj- och marknadsansvarig
Följande användare (n) sa tack: Rikard Ågren

Re: Lösning för ett modernare företag. 02 mar 2013 00:52 #15

  • Mathias
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Färsking
  • Inlägg: 1
Vi använder ett programm ifrån Svensk dataförvaltning AB www.sdfab.se vi är totalt 8 st på firman och har använt detta i nästan 1 år nu och tycker det funkar väldigt smidigt.

vi använder spcs och det är väldigt lätt att exportera ordrar till spcs för direkt fakturering....
Senast redigerad: 02 mar 2013 00:56 av Mathias.

Re: Lösning för ett modernare företag. 02 mar 2013 11:07 #16

Marcus Lundström skrev:
Jag får Scrollans Android lösning installerad nästa vecka. Återkommer med omdömme..



Vi har nu kört Scrollans android lösning i några veckor och det fungerar väldigt bra! Både order och tidsedel. Order och tidsedel synkas mellan varandra så montören inte behöver lägga in sin tid 2ggr.
Om man fakturerar med SCROLLAN så är detta ett väldigt bra & enkelt komplement, helt klart.

SCROLLAN har meddelat att det kommer i nästa uppdatering tillägg för egenkontroller i appen. Ska fungera på samma sätt som i deras handdatorprogram.
Senast redigerad: 02 mar 2013 11:08 av Marcus Lundström.

Re: Lösning för ett modernare företag. 02 mar 2013 14:24 #17

  • Jimmy
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Färsking
  • Inlägg: 37
Vi använder Addmobile, klart bättre än papperslappar men alldeles för mycket klödd med inventarier och artiklar för att jag ska tycka det är bra, men tyvärr tror jag det beror på dålig uppdatering från vårt HQs sida. Det har har nog blivit lite av ett Hallandsåsprojekt av det hela, för mycket pengar investerat för att kunna avbryta

Fungerade bättre i början när det inte fanns så mycket sökbara artiklar och inga inventarier, jättesmidigt att kunna få följesedeln från ahlsell/selga/etc rakt in på ordern.

//J

Re: Lösning för ett modernare företag. 02 mar 2013 20:08 #18

Hej,

Ta en titt på mitt system som jag utvecklar.
Vi kommer ha fullt edistöd av material och fakturor m.m.
Se tråden som är upplagd.
Senast redigerad: 02 mar 2013 20:55 av Magnus Johansson.

Re: Lösning för ett modernare företag. 14 mar 2013 18:58 #19

  • Rikard Svensson
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Junior
  • Brand - Inbrott - Passer - CCTV
  • Inlägg: 147
Vi använder oss av Winserv
www.wssoftware.se/?gclid=CJn0g6Lw_LUCFa-XcAod5jcAiQ

Vilken montör som helst kan skapa en ny serviceorder på fältet eller via kontoret, skriva tid, material, vad som skall stå på fakturan.
Sen direkt in i faktureringen.
Supersmidigt inkommna jobb kan delegeras direkt på en viss montör som bara kollar av sin mobil vad som skall göras.
Vi har även full koll på alla våra anläggningar med påminnelser, monterat material, ritningar, anläggarintyg etc
Systemet knyter ihop allt.

Kostar en del men spar verkligen tid och faktureringen går snabbare.

Anläggningskötare Brandlarm SBF 110
Anläggningskötare Sprinklerlarm SBF 120

Re: Lösning för ett modernare företag. 27 jun 2013 22:38 #20

  • Leo Wiberg
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Färsking
  • Inlägg: 3
Infographic om de olika systemen

visual.ly/hantverkarens-vardag
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid för att skapa sida: 0.86 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa