fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Isolationsmätning med hänsyn till elmätare
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Isolationsmätning med hänsyn till elmätare

Isolationsmätning med hänsyn till elmätare 31 jan 2018 06:50 #1

• Jörgen
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej, jag har två frågor som någon erfaren elmästare kan svarapå.

1. Kan jag isolationsmäta inkommande kabel till fastigheten utan att koppla ur elmätaren? Dvs endast genom att bryta spänning genom att hålla inne elmätarens frånslagsknapp i tre sekunder och sedan koppla loss nollan i elcentralen.

2. Jag har en elcentral med 6 st elmätare på utgående grupper, kan jag isolationsmäta centralen med elmätarna inkopplade? Utan att lägga ihop faserna och nollan dvs.

Tack för hjälp och råd

Re: Isolationsmätning med hänsyn till elmätare 31 jan 2018 07:19 #2

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Känns tveksamt.

Elektroniken som styr den mjukvarustyrda kontaktorn inne i elmätaren måste ju få sin matning även när den har gått i läge "off", ty annars kan den ju inte reagera på on.knappen.

Och då kommer det alltså ifrån inkommande sida, då utgående sida blir strömlös efter man manövrerat den.

Elektroniken är möjligtvis konstruerad för att tåla lite högre spänning, t.ex. 500 Vpp, men det är ju inget jag vet något om. Då måste väl antingen nätägaren eller elmätar-leverantören konsulteras.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Isolationsmätning med hänsyn till elmätare 31 jan 2018 07:25 #3

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Det var alltså svaret på 1.

2. Elmätarna är fulla utav elektronik, så jag är minst lika tveksam över att megga med 500V över deras fas-nolla-anslutning.

Att megga med 250 V borde dock vara riskfritt, då Vpp för 230VAC är 325V.
"Varde ljus"

Re: Isolationsmätning med hänsyn till elmätare 31 jan 2018 07:37 #4

• Jörgen
  • ( Användare )
  • Färsking
Det är på utgående kabel jag vill mäta. Inte på kabel in till elmätaren. (Hade jag velat mäta den sidan hade jag bara kunnat slå av huvudbrytaren.)

Med den informationen, tror du det är möjligt att isolationsmäta kabeln ut från elmätaren utan att koppla ur den fysiskt?

Re: Isolationsmätning med hänsyn till elmätare 31 jan 2018 07:42 #5

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
I första inlägget skriver du;
"Kan jag isolationsmäta inkommande kabel till fastigheten utan att.. "

Och den kabeln är nätägarens egendom, och ska du megga där så skickar du ut din meggningsspänning till hela hans elnät, alla grannhus meggas också.
Så du måste nog ta dit nätägaren för att koppla ur matningen i andra änden av servisen.

Ehh, låt helt enkelt nätägaren megga sin egen kabel, enklast så.
"Varde ljus"

Re: Isolationsmätning med hänsyn till elmätare 31 jan 2018 07:45 #6

• Jörgen
  • ( Användare )
  • Färsking
Jag kan förtydliga, kabeln in till fastigheten är fastighetsägarens eftersom elmätaren sitter i ett skåp ute vid tomtgräns.

Därav mätningen.

Re: Isolationsmätning med hänsyn till elmätare 31 jan 2018 07:56 #7

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Tomtgränsen är väl fastighetsgränsen. Och inkommande kabel till fastigheten är elnätsägarens servis.

Kabeln du vill mäta är alltså en kabel inom fastigheten och kundens kabel.

Men ja, då anser jag att det bör räcka att slå av på elmätarens on/off samt koppla ur nollan, för att megga fritt inom fastigheten. Brytaren i elmätaren styr en kontaktor av något slag och jag kan inte tänka mig att den har mindre än 3kV i överslagsspänning.

Allt i huset måste du sen tänka på när du meggar. Det är farligt när du börjar lägga 500V över fas - noll.

Jag skulle koppla ur både elmätarna samt nästan alla elektrisk utrustning i huset som kan få provspänningen över sig.
Glöm inte dos-dimrar, LED-drivdon, lysrörsarmaturer, NAS, telefonmodem, värmepumpar osv osv.
"Varde ljus"

Re: Isolationsmätning med hänsyn till elmätare 31 jan 2018 08:13 #8

• Jörgen
  • ( Användare )
  • Färsking
Tack för svaret . Bara för att dubbelkolla, menar du att koppla ur nollan i fastighetens elcentral eller i elmätarskåpet?

Re: Isolationsmätning med hänsyn till elmätare 31 jan 2018 08:59 #9

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Tja, egentligen skulle det nog vara bäst att koppla ut nollan i elmätarskåpet.
Främst av just den anledningen att man inte ska megga på ledningar som går ut på nätägarens nät.

I praktiken är det nog riskfritt map personsäkerhet och sånt, då vi inte har någon galvanisk elkrets från meggern ut på elnätet.

Men förutom det faktum att nätägaren helst inte ser aktiviteter som på minsta sätt involverar hans nät så finns naturligtvis även någon liten risk att du får vagabonderande strömmar som stör din mätning.
Jag tänker alltså att mätström kan gå ut på nätägarens PEN bort till transformatorn, där ner i jordspettet, och sen tillbaka genom marken till huset du håller på och mäter i. Dvs det ingår lite annat i det du meggar än själva kabeln.

Men visst, är det av något skäl oerhört knöligt att koppla ur nollan i elmätarskåpet kan man överväga att göra det endast i andra änden. Och sen inte tala så högt om detta.
"Varde ljus"
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.33 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa