Läckströmstång?

15 jan 2018 19:27 #1 av müssli
Jag ska åka och felsöka på en villa i veckan. Jordfelsbrytaren löser ut slumpmässigt med någon veckas intervall. Efter en första kontroll av de vanligaste orsakerna brukar jag gå vidare till centralen och koppla ur hälften av jordarna och megga.
När man vet vilken halva som löser jfb kopplar jag in jordarna en och en tills jag märker vilken grupp det är (i bästa fall).

På företaget jag jobbade innan fanns en läckströmstång som jag aldrig blev bekväm med fast det var för ca: 15 år sedan. Har de blivit bättre idag och använder ni en sån? Den jag provade var för osäker i mätningarna, den pendlade med olika värden hela tiden. Skulle en sån tång fungera vore det ju väldigt enkelt att leta jordfel.
Så frågan är om det är värt att köpa en eller är de fortfarande för dåliga på att mäta läckström?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2018 06:04 #2 av Mattias Lilliesköld
Har dom en Electrolux / Husqvarna / AEG diskmaskin med invändig belysning så är den ett hett tips, verkade inte helt ovanligt enligt reparatören att packningen till lampan läcker.

Kunde fungera utmärkt flera dagar, en vecka eller så för att sedan lösa ut efter 10-15 minuter diskning. Beroende på "dagsform" rann vattendropparna ned efter en ledning och landade på kontaktstycket till värmaren eller så droppade det bredvid.

;-)
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2018 15:45 #3 av Olle Engström
Svar från Olle Engström i ämnet Läckströmstång?
Kolla om det verkligen är slumpmässigt eller om det kan finnas någonting gemensamt. Om det är en gammal central med skenor kan det ju vara möss i den.
Ångstrykjärn kan ställa till det, fukt på fel ställe.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2018 18:42 #4 av Torbjörn Forsman
Tänk på att det inte hjälper att lossa jordarna i centralen om det är en apparat som också är jordförbunden någon annan väg (t ex värmepump eller varmvattenberedare som är jordad via vattenledning).

Jag har varit med om jordfel i en inbyggnadsugn pga att styrkortet blev blött av kondens när matlagningen utvecklade ovanligt mycket ånga.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2018 19:58 #5 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Läckströmstång?

Torbjörn Forsman skrev: Tänk på att det inte hjälper att lossa jordarna i centralen om det är en apparat som också är jordförbunden någon annan väg (t ex värmepump eller varmvattenberedare som är jordad via vattenledning).

Ett smart sätt att istället mäta är att lägga in både gruppens fas (faser) och nolla i gapet på strömtången.
Då ska det visa noll mA om det inte är någon läckström.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2018 20:50 #6 av Jan Wahlberg
Svar från Jan Wahlberg i ämnet Läckströmstång?
Läckströmtänger fungerar bra, ingen sådan pendling som du beskriver
Trånga centraler eller stora ställverksgrupper kan vara enklare att mäta med "slang", en rogowski-spole. T.ex. :
camatsystem.com/produkt/ma-100-lackstromstanger/
Följande användare sa tack: müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2018 19:13 #7 av müssli
Svar från müssli i ämnet Läckströmstång?
Nu var det inte själva felsökningen som var frågan (fast jag tackar givetvis för råden ändå) utan frågan var om en läckströmstång används av er eller inte. Det kanske är dags att skaffa en trots allt.

Vad det gäller felet i anläggningen hoppas jag att jag hittade rätt. Vid meggning över hela anläggningen blev det 0,17 MΩ. Där upptäckte jag även ett tidigare fel, förra elgubben hade lagt lillstugans matning efter jordfelsbrytaren trots att stugan hade egen central med egen jordfelsbrytare. När jag kopplade ur stugans matning meggade jag 1,05 MΩ. Godkänt men det kändes inte bra ändå.
Dock såg jag att den gamla jordfelsbrytaren var bränd så jag bytte den (se bild.)



Centralen såg förövrigt inte speciellt imponerande ut med 3-fasskenor blandat med MK. Märkningen var också lite lustig. Lägg märke (pund intended) till hur många nr 39 det finns. Dessutom ligger spabadets 3-fasmatning på grupp 45. :blink:



Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.222 sekunder