Utförande av kontinuitetsmätning

05 nov 2011 15:29 #41 av Mats Persson
Varför skulle inte linan vara bra jordad? Beror väl på hur den är fäst i ändarna?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2012 00:05 - 05 jan 2012 00:27 #42 av Wiro Bergman
Hallo alla lysmaskar!!!
Nu har jag vart medlem här ett tag och läst lite och knoppat in mig en hel del bra kunskap ifrån er alla. Riktigt roligt :)

Jag har har också ett par funderingar angående det här med Kontinuitets tester. Framför allt i ett A-test igentligen...

Vad jag har hört så ska man mäta med ett instrument som mäter med 200mA hela tiden om man vill veta om man har sann jord.
Och även kalibrera in summerkabeln i instrumentet.
(Men får väll erkänna att man oftast löper runt med en Test-boy iallafall) :D

Men vad är gränsvärdet igentligen vid ett sådant test,


Och det här med isalationtest, Gud så tråkigt och så mycket jobb. Men Livsviktigt...
Man är ju uppskolad med att egenkontroll är otroligt viktig och så, Men det vi inte ser vid våran egenkontroll är ju faktiskt det här matrial skicket är i angläggningen
och i det matrialet vi köper ut och monterar upp hos kund.

själv så har jag inte jobbat så himla länge, Men jag har redan fått uppleva ett par "måndags exemplar" när det gäller apparater och kabel :O
Och sånt kan vi inte förutse. Sen har vi även anläggningens ålder och skick som vi heller inte kan förutse när vi kommer till ett R.O.T bygge.

Och här har isalationtesterna räddat mig ett antal ggr.

Så, Är det någon som går runt i huset och slår på alla strömbrytare och drar ur alla stickkontakter och meggar och kont-testar innan man gör en centralbyte/JFB komplitering
Eller är det overkill?
:blush:

Och är det någon som meggar gamla kulo/bly kabel grupper där jorden oftast saknas? Ber ni kunden att springa runt och rycka ur alla stickkontaker och skruva ur
alla lampor för att ni ska kunna göra en meggning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2012 06:24 #43 av Marcus Lundström
Det finns inget gränsvärde i SS för kontunitetsmätning.

Men.. elma instrument skickar med denna tabellen med deras Installationsprovare. Det är ett bra riktvärde.

Gruppledning Högsta tillåtna resistans
1,5mm² 0,8Ω
2,5mm² 0,5Ω
4mm² 0,35Ω
6mm² 0,25Ω
10mm² 0,15Ω

Annars är formeln [Zmax-Zför / 2], dock tror jag inte att någon tillämpar denna formel.

Vad gäller isolationsmätning så är det ju en av de snabbaste mätningarna. L1+L2+L3+N mot jord i centralen så mäter man hela anläggnigen i ett svep. Behöver inte rycka ur några stickproppar, bara att köra på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2012 09:11 #44 av Ronnie Lidström
Det där med att slå på alla brytare för att få med hela anläggningen är vi nog tyvärr lite dåliga på att komma ihåg. Ska ta och skriva in det i min "eurotester-instruktion".

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2012 10:28 #45 av Richard
Hur blir det om man har dimmax/eltako dimmrar. golvvärme som styrs via termostat. mm elelement som är kontaktor styrda , ute lampor via astronomiska ur.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2012 11:51 #46 av Wiro Bergman
Megga L+N till PE är ju som sagt snabbast att göra i central.
Men får man inget felaktigt värde när man har gammal utanpåliggande installation som saknar jord i anläggningen?

Hmm, Det var en bra fråga "Richard" angående när du har "P-dimmrar och astro ur med i anläggningen....
En riktig funderare där :O

Men golvärme kablar som du självförlägger så gör man ju minst 3st meggningar på så det kan man ju bara inte missa:P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2012 12:23 #47 av Marcus Lundström
Något som man också alltid "glömmer" är att megga sekundärsidan av transformatorer med mätspänning 50V

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2012 10:02 #48 av Örjan Borgström

Patrik Hedlund skrev:

Mats Persson skrev: Imponerad över att du märkte det med sep brunntändning, kollar du alltid båda brunnarna på ett uttag?

Nja, det är väl lite till och från, men då gjorde jag det i alla fall. :stubben:

//Patrik


Innehållet i den här tråden visar att det är viktigt att kontrollera alla brunnar i ett eluttag

www.fluxio.se/forum/produktnyheter/6701-...de-4-vaegsuttag.html

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2017 17:28 #49 av Johan
Jackar på denna tråd med några frågor.
Vilka tekniska krav finns på en korrekt utförd kontinuitetsmätning? Har för mig att jag sett Bo skriva någongång att det inte finns några formella tekniska krav, kan ej referera till det inlägget dock.

Eurotester AT har ju dels mätning med 200mA där den polaritetsvänder testspänningen mellan testkablarna. Varför är denna ström och denna metod standard?

Samma inst provare har ju även ett 7mA läge utan polaritetsvändning. Kan detta användas och anses som godkännt.

Till sist. Mätningen skall utföras med frånskiljd N för att inte riskera att man mäter kontinuiteten över neutralledaren vid ev felkoppling. Men utöver det skälet, kan man kontinuitetsmäta på en spänningssatt central eller blir mätvärdena felvisande. Kanske enkelt kan påvisas mha ohms lag;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2017 19:35 #50 av Bo Siltberg
Jag kanske har skrivit något liknande...för det stämmer såvitt jag kan se :) - det finns inga regler annat än att "kontinuiteten ska provas" och detta hos skyddsledaren. Kommande regler föreslår även att utsatta delar ska ingå i denna kontroll vilket är bra då vissa anser att man inte ska behöva ta på sig tillverkarens ansvar.

Några krav på "kvalitén" på denna provning finns inte, annat än att instrumenten ska väljas enligt SS-EN 61557 som föreskriver just 200 mA provström. Jag inser dock inte vad denna provström tillför.

Men jag tycker inte om att prata om denna fråga enskilt. Man måste sätta denna provning i ett större sammanhang och då är det kravet i elinstallatörsförordningen som man bör utgå ifrån - att utföra en provning i betryggande omfattning. Här handlar det om att kontrollera att villkoren för automatisk frånkoppling är uppfyllda vilket innefattar följande delar.

1. att skyddsledare har direkt kontakt med PE-plinten i centralen, via denna skyddsledare och inte via något annat som kan riskera att bli frånskild.
2. att skyddsledare har god kontakt med PE-plinten i centralen, dvs med tillräckligt låg resistans så att vald säkring löser tillräckligt snabbt.

Kontinuitetsprovningen är bara en liten del här... Först måste man göra med en inspektion för att säkerställa att skyddsledaren är korrekt kopplad. Kontinuitetsprovningen kan ju inte se om den tar andra vägar, man kan som Mats nämner tidigare i tråden missta en tändtråd för att vara en skyddsledare vid en sådan mätning om man inte ser upp. Kontinuitetsprovningen bara bekräftar att det man ser stämmer, att det är kontakt. Man måste förstå vad det är man mäter och hur mätresultatet ska tolkas.

Kvalitén på skyddsledaren är en annan fråga. Den kontrolleras normalt inte via denna provmetod. Grunden ska redan vara lagd genom beräkningar. Kontinuitetsprovningen tycker jag här ger en tillräcklig grund för att kunna driftsätta då villkoren för automatisk frånkoppling enklast kontrolleras genom att mäta kortslutningsströmmen, som en bekräftelse på att beräkningen är korrekt. Men det kan förekomma fall där man vill mäta resistansen och göra denna kontroll vid kontinuitetsprovningen.

Så allting beror på...man kan aldrig aldrig ALDRIG summra skyddsledaren blint och sedan åka hem och tro att kontrollen är komplett - 200 mA eller 20 A spelar ingen roll då det kan bli tokfel om man inte har täckt upp det där med betryggande omfattning med lämpligt valda provmetoder för varje enskilt fall.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Martin Lundmark

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2018 20:26 #51 av Erik
Marcus
Vad brukar du köra med för spänning när du isolationsmäter?
Har för de mesta meggat med 500v och då har oftast vitvaror varit anslutna och har aldrig varit med om några problem.
Men efter ha läst massa isolationsmätnings trådar här har man ju blivit nojig på om man vågar köra
Med 500v.

Hur gör ni när ni meggar med ett färdigt kök tex?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2018 22:23 #52 av elmont
Kopplar ihop fas och nolla, sedan är det bara att megga

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg