fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

digital tångampermeter
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: digital tångampermeter

digital tångampermeter 22 feb 2017 23:44 #1

Hej jag försökte förra sommaren med att montera en ny trefas jordfelsbrytare på landet i proppcentralen
men den löste ut så jag plockade bort den och återställde installationen i centralen.Men jag gjorde
inga hål i centralkåpan innan jag var säker på att det fungerade

Nu har jag skaffat mig en ny digital tångampermeter där det lägsta mätområdet börjar på 2 A växelström
så nu funderar jag igen på om jag ska ta och försöka med att leta fram vart jordfelet är med tångampere-
metern och jag har för mig att en jfb är stämplad med 30mA så om man ska ta och mäta felströmmen
på jordledaren på varje utgående grupp och se om man hittar någon spännande jordfelsström att undersöka

Fungerar det att göra så med den tångamperemetern eller?

mvh Lars Bäckström

Re: digital tångampermeter 23 feb 2017 00:06 #2

Det är ju inte säkert att felströmmen går via skyddsjordledaren, den kan ta en helt annan väg från felstället till distributionstransformatorns jordtag.
Bättre då att du sätter tången runt fas + nolla för en grupp i taget och mäter summaströmmen.

Det kan vara svårt att se så små strömmar som 30 mA på en tångamperemeter, i synnerhet om det finns belastade ledare som ger starka magnetfält i närheten.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: digital tångampermeter 23 feb 2017 07:34 #3

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Om jag tolkar dig rätt så har du god isolation, åtminstone mellan nolla och skyddsjord, så felet är mer intermittent och troligen relaterat till någon strömförbrukare? Dessa fel kan ju vara svårare att fånga, men med observationer för när det inträffar kan det gå att komma fram till några tänkbara orsaker.

Re: digital tångampermeter 23 feb 2017 15:39 #4

• Lars Blomkvist
  • ( Användare )
  • Expert
  • Söker förståelse :)
Läckströmstång?
Den som inte söker finner inga svar ibland

Re: digital tångampermeter 23 feb 2017 18:16 #5

Hej för flera år sedan så provjobbade jag på en elfirma här i Haninge som gjorde en del jobb hemma hos
privatpersoner och en gång så var vi borta i Norra Sjöndal området i någon slaggs bostads länga och
skulle koppla in ett gammalt bastuaggregat nere i en källare med en silikonkabel .

Men jordfelsbrytaren löste ut när jag hade kopplat in den och vi provkörde aggregatet så knepet
var att man kopplade ur jorden i aggregatet och körde den ett tag i till läge sen så satt
vi tillbaka jorden men det hjälpte inte utan det var bara att köpa ett nytt bastuaggregat på
någon stormarknad och montera dit det sen så fungerade det och åka med det andra
till sopstationen och slänga det.

För länge sedan före år tvåtusen medans jag bodde hemma så gick jag en behörighetskurs
på Åsö Gymnasium på dagtid en termin för att ha råd en gång så kom det ett par personer
ifrån Hager Elektro som visade en tångampermeter för 30 mA ström för att leta jordfel-
i elanläggningar och så pratade dom om olika dvärgbrytare och CE märkning av
färdiga centraler.

Lars Bäckström
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.44 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa