fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Hur mäter jag eluttaget
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Hur mäter jag eluttaget

Hur mäter jag eluttaget 20 feb 2017 14:18 #1

Jag har en kompressor som ej vill starta hos mej ej heller på två andra ställen Försäljaren (jula) säjer att den är ok.
Jag har lite hum om el.den är på 2400w det är 50m 2,5 fram ifrån central, säkrat 13A. Säkringen blåser
Senast redigerad: 20 feb 2017 14:24 av Conny Andersson.

Re: Hur mäter jag eluttaget 20 feb 2017 15:18 #2

kolla upp utlösningsvillkoret, det är säkert en överbelastning som sker och då löser säkeringen ut i sånt fall..

Re: Hur mäter jag eluttaget 20 feb 2017 15:19 #3

Säkringen*

Re: Hur mäter jag eluttaget 20 feb 2017 17:27 #4

Vad är der för karakeristik på säkringen ?
B13 eller C13 ?

Re: Hur mäter jag eluttaget 21 feb 2017 13:07 #5

Salimholm Fadi skrev:
kolla upp utlösningsvillkoret, det är säkert en överbelastning som sker och då löser säkeringen ut i sånt fall..

Tror inte utlösningsvillkoret har med detta att göra
Skulle gissa på att kompressorn har för hög startström för din säkring.
Kolla vad tillverkaren rekommenderar för säkring.

mvh

Re: Hur mäter jag eluttaget 22 feb 2017 11:37 #6

Jag antar att motorn är en enfas asynkronmotor? Det brukar inte vara något problem att köra sådana småkompressorer på en 10 A trög proppsäkring (eller dvärgbrytare med C-karaktäristik).
Mest troligt är i detta fall att det ändå är något fel på kompressorn.

Slår dvärgbrytaren ifrån ögonblickligen (det innebär att överströmmen är så hög att momentanutlösningen griper in) eller efter kanske en halv eller en sekund (i så fall är överströmmen inte högre än att det är bimetallutlösningen som bestämmer tiden)?

Prova följande:
Töm trycklufttanken helt och hållet så den inte behöver starta mot tryck.
Anslut den till elnätet via en relativt låg serieimpedans för strömbegränsning (t ex en 2 kW vattenkokare eller annan värmeapparat, ev två sådana parallellkopplade.
Om kompressorn och dess elutrustning är i ordning så ska den nu starta, om än förmodligen ganska tveksamt.
Om allt är "tyst" och seriemotstånden blir heta, så är det en stum kortslutning i kompressorn. Om motorn brummar men inte visar minsta tendens att röra sig, så är det förmodligen ett lindningsfel, trasig startkondensator eller liknande. I det senare fallet kan man prova att hjälpa igång den för hand och se om den har tendens att vilja komma igång eller om den bara "håller emot".
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Hur mäter jag eluttaget 23 feb 2017 13:52 #7

Hej Thorbjörn jag återkommer till dej jag har 62m fram från centralen.2,5mm 13A Kan bytas mot 16A.
Senast redigerad: 23 feb 2017 14:07 av Conny Andersson.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.59 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa