Isolations mätnings frågor

19 dec 2016 18:21 #1 av Per
Hej,

Fick en intressant fråga i fredags som fick mig att fundera lite och fråga runt.
Jag vet ju principerna och hur man utför div mätningar, men vill ha mer djupare kunskap om detta.

Det gäller isolationsmätning och att man lägger ur inkommande N för att inte mäta bakåt i ett femledarsystem. (Lite mer teori och utförlig förklaring varför hade varit intressant).

Sen andra frågan, hur utför ni mätningen i ett fyrlesarsysyem(PEN)? Mäter ni då efter jfb och ut i anläggning då du inte har N att lägga ur? Vad finns det för sätt?

Har fått många olika teorier nu och vänder mig nu hit.

Tacksam för utförliga svar,

Pär

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2016 06:08 #2 av Bo Siltberg
Om man resistansmäter en krets som består av flera parallellkopplade "motstånd" så kommer man att mäta den resistans som samtliga dessa motstånd har tillsammans. Man kan inte enbart mäta ena halvan eller liknande. Det är därför du kopplar bort inkommande N i ett TN-S-system för att undvika att du mäter den sammanlagda resistansen för alla hushåll i nätet. Du kommer t.ex där att se om det finns en isolationsfel hos grannen och det vill du inte.

Så man behöver isolera den krets som ska mätas, och det görs normal med JFBn som kopplar bort faser och nolla. Då får du ett lokalt system efter denna JFB som du kan isolationsmäta. Skyddsjorden har visserligen fortfarande kontakt med alla grannars skyddsjord men det gör ingenting efter fas/nolla på don sida är frånkopplad. Man ska för övrigt aldrig lossa skyddsjorden vid en isolations- eller kontinuitetsmätning för att undvika risken att man glömmer att ansluta den igen.

Finns det ingen JFB så får man dels använda huvudbrytaren och dels sära på N-plinten från PE-plinten.

Fundera på att byta ditt visningsnamn. Det finns redan 5-10 st användare som kallar sig "Per".

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg