fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Z line mätning
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Z line mätning

Z line mätning 20 sep 2016 21:12 #1

• Filip
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej
.
Jag har läst och läst men svårt att veta om jag har förstått det rätt med Z line. Så det vore snäll om någon kunde svara på mina frågor.

Jag tänker mig ett scenario där jag är ute hos kund och tänker mäta vid sista uttaget(1 Fas) i en grupp. Vi säger att det är dvärgbrytare 10A med C karakteristik och det finns JFB.

Det jag vill mäta är om säkringen uppfyller kortslutningsströms kraven och om jag skulle kunna gå vidare från uttaget eller om det ligger på gränsen till maximal impedans.

För om jag förstår rätt så gör jag en mätning för att kolla JFB så den löser inom tid och strömkraven.
Sen tänker jag att jag kan göra en Z line mätning (Fas-nolla) ute i uttaget för att få fram ett ohm värde. Vi kan säga att det står:
1,09 Ohm
Isc=223A
R=1,07
X1=0,18.
Vilka värden ska jag använda?

Re: Z line mätning 20 sep 2016 22:18 #2

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Isc är uppmätt max kortslutningsström, så du kan använda endast den om du vill.
Annars kan du räkna ut samma ifrån resistansen 230/1,07 = 215 A

En C10 kräver minst 10 X In för att lösa säkert inom 0,4 sekunder

Dvs 100A, och det villkoret uppfyller du tryggt med denna uppmätta kortslutningsström/slingimpedans.

Men det finns en sak, när du mäter så har du antagligen kalla ledningar, med varma ledningar så ökar resistansen och kortslutningsströmmen minskar. Detta tror jag att man ska ta hänsyn till.
Jag har inte helt koll på detta, själv famlar jag lite i blindo och lägger på en säkerhetsfaktor på minst 10% innan jag är nöjd om jag utfört en sådan här mätning.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Z line mätning 20 sep 2016 22:20 #3

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Välkommen till forumet.

Och trevligt med elektriker som vill mäta, veta hur det funkar och göra rätt.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Z line mätning 21 sep 2016 08:15 #4

• Filip
  • ( Användare )
  • Färsking
Tack för bra svar!

Men det återstår lite siffror jag inte förstår

1,09 Ohm = ?
Isc=223A = max kortslutningsström
R=1,07 = slingresistans?
X1=0,18. = ?

Om jag har förstått rätt så har jag mätt ik1 (fas-nolla)?

Re: Z line mätning 21 sep 2016 09:10 #5

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Det är riktigt att du mätt kortslutningsströmmen L-N, och den kan användas med en säkerhetsfaktor 1.3 - 1.5 för att jämföra mot säkringen. Det anonyma resistansvärdet du har är impedansen Z och det råder ett välkänt samband mellan dessa Z2 = R2 + X2. Reaktansen X är så liten för kablar av denna area så du kan antingen använda impedansen Z eller resistansen R. De är båda ett mått på "förimpedansen".

Här är två gamla trådar att fördjupa sig i:
www.fluxio.se/forum/6/18602.html
www.fluxio.se/forum/27/10259.html

Re: Z line mätning 26 sep 2016 05:17 #6

• Filip
  • ( Användare )
  • Färsking
Tackar

Re: Z line mätning 08 okt 2016 15:04 #7

Jag brukar "fuska" och låter instrumentet säga vad som är okej. Sen kan man ju enkelt prova vad som behövs göras för att få en eventuellt underkänd anläggningsdel att bli godkänd ( byta till B istället för C kar i instrumentet och mäta om, godkänns det så vet man vad man ska göra för att lösa problemen).

Var på en sådan anläggning nu i somras och det var nog bara tur att det inte hänt något innan, långa sträckor med 1,5 fk och massvis med uttag och kopplingsdosor.

Re: Z line mätning 10 okt 2016 23:25 #8

Tänk på att dimensionera efter 5s Z-line. Det är endast uttag/apparat utan jordfelsbrytare som ska dimensioneras med 0,4s vid Z-loop.

Därmed är Z-line är i princip onödig mätning ute i anläggningen sålänge man har koll på Z-loop. Jag använder i princip bara Z-line för att, i central, mäta fram Ik2 och med den beräkna Ik3 för att tex. dimensionera dvärgbrytarens kortslutningshållfastighet.
Senast redigerad: 10 okt 2016 23:27 av Marcus Lundström.
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg, Marcus Johansson

Re: Z line mätning 08 dec 2016 12:57 #9

• Filip
  • ( Användare )
  • Färsking
Jag har lite funderingar på "5 sekunder om det finns jfb".

Det jag funderar över är varför man kan ha längre tid på z line bara för att det finns jfb.
För om du får en ren korslutning mellan fas-noll tex att du kommer åt med en hand på varje ledare utan att det leder till jord.
Då tycker jag det känns lång tid med 5 sekunder.

Re: Z line mätning 08 dec 2016 16:09 #10

Ang 5 sekunder,säkringen är ej till för personskydd.
Säkringen är väl till för o skydda anl.

Re: Z line mätning 08 dec 2016 17:12 #11

Om gruppen föregås av jordfelsbrytare så garanterar produktstandarden att den löser inom 300ms vid jordslutning. Jord kommer alltså inte vara strömförande längre än 300ms oavsett ledningens impedans. Därför kan man räkna med sämsta möjliga alternativet vilket är 5s.

Att Z-line är satt till 5s är för att skydda ledningen. Full kortslutning i 5s+ kan ge en skadlig överhettning i ledningar.
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg

Re: Z line mätning 08 dec 2016 19:50 #12

• Filip
  • ( Användare )
  • Färsking
Okej men grunden i installationer har jag lärt mig handlar om att göra det säkert för person, husdjur och egendom.
I mitt tycke blir detta åsidosatt om man bara skyddar mot överslag till jord.
Vilket det inte alltid blir.
Jag tänker mig att det borde väl hinna både börja brinna eller kunna ge dödliga skador om man fastnar i 5 sekunder?

Re: Z line mätning 08 dec 2016 20:22 #13

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Med att en person fastnar i fem sekunder kanske du menar fel där personer tar i fas och nolla? Det är ett fel som inte går att skydda sig emot. Systemet ser ju personen som normal belastning och ingen frånkoppling kommer att ske.

JFBn tar hand om jordfel, fel mellan fas och skyddsjord. Då utsatta delar blir spänningssatta med teoretiskt upp till 115 V så vill man ha en snabb frånkoppling. Den sköter ju en JFB snabbare än en säkring, eller rättare sagt, vid en lägre felström. En säkring fungerar normalt bara vid stumma fel mot jord medan en JFB även tar fel med betydligt lägre felström.

Så säkringens uppgifter minskar från tre till två, att skydda kabeln vid överlast- och kortslutningsströmmar. Just fem sekunder är inget heligt mått utan det beror på strömmens storlek och varaktighet enligt den kända energiformeln som jag kallar den.

t = ( k * S / I )²

Att man vill hålla sig under fem sekunder beror bara på att ovanstående formel fungerar för t upp till fem sekunder. Så säkringens frånkopplingstid vid strömmen I ska vara kortare än tiden t för att kabeln inte ska ta skada. Ökar man ledararean S så blir den tillåtna tiden längre. Den ström som får kabeln att börja brinna är betydligt högre och/eller långvarigare.
Följande användare (n) sa tack: Marcus Lundström

Re: Z line mätning 08 dec 2016 22:05 #14

• Filip
  • ( Användare )
  • Färsking
Okej tack för svaret.

Jag är helt med på att jfb är ett jätte bra och säkert tillräckligt skydd men jag förstår inte varför man ska ta bort ett skydd bara för att du sätter in ett annat (jfb) skydd.

Jag vet inte vad kropps impedansen ligger på men jag trodde faktiskt att en tex c10 skulle lösa ut om man fastnade.

Är det för att man ska kunna ha längre kablar som man har valt att ta bort 0,4 sekunders regeln?

Re: Z line mätning 09 dec 2016 07:02 #15

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Man tar inte bort något skydd, man förbättrar det. Säkringen sitter ju där den sitter och skyddar mot jordfel, men JFBn träder in långt före så säkringen är inte verksam för just jordfel mellan fas och skyddsjord, utan säkringen jobbar endast med fel mellan fas och nolla.

Man tar inte heller bort 0.4 s-regeln, den finns kvar och sköts av JFBn. Då en JFB behöver en mycket lägre felström så kan kabeln tillåtas vara mycket längre med bibehållen frånkopplingstid på under 0.4 s vid jordfel. Men kabeln får inte vara så lång att den tar skada vid fel L - N.

Kroppen har grovt en resistans på 1000 ohm, i extrema fall hälften. Det löser inte säkring för, det är nog svårt att lösa en JFB!

Re: Z line mätning 09 dec 2016 07:05 #16

Vårat elsystem "kräver" 2 fel .Dels att fasen kommer emot utsatt del .Dels att skyddsjorden ej är i funktion.
Ang säkring som skall lösa ut.Över 30 milliampere får kroppen problem.Hjärtat mm.så det är omöjligt att ha säkring som personskydd.
Våran resistans i en torr hand tror jag är runt 1000 ohm.
Sen är det bara köra ohms lag..

Re: Z line mätning 09 dec 2016 07:37 #17

• Filip
  • ( Användare )
  • Färsking
Okej då har jag fått klarhet tack för alla svar
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.74 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa