Isolationsmätning med apparater anslutna

01 jun 2016 06:47 #1 av Peter
När ni t ex felsöker utlösande jordfelsbrytare, vad har ni för inställning till att isolationsmäta en central med apparater inkopplade, t ex spis och ugn? Det verkar finnas en spridning i hur försiktig man är. Somliga frånskiljer TV-apparater och datorer men låter spis och ugn vara ikopplade, andra skiljer från allt och en del bryr sig inte om vad som är anslutet med hänvisning till produkternas typtestning eller bara p g a ignorans.

Därför vore det intressant att höra hur ni resonerar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2016 07:09 #2 av Ronnie Lidström
Vid felsökning så är det klokast att megga med 250 V. Är det jordfel i en anläggning så hittar man detta med 250 V garanterat! Meggar man med 500 V eller 1000 V så riskerar man bara att megga sönder nånting.

Finns ingen anledning att köra med mer än 250 V

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2016 08:04 #3 av Johan Lindell
Lägg i hopp nolla o fas o köra mot jord? DÅ kan du köra 1000 v om du vill!
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2016 08:37 #4 av Stefan Ericson
I CNC maskiner får inte megger användas. Fanuc chefen sa, att vill dom megga en motor, får dom ta ur den ur maskin och ha den minst 10 m bort. Om jag kollar en spindel motor. Lossar jag alla faserna och resistans mäter med DMM och resistans. Om inte oändligt=kass.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2016 09:06 - 01 jun 2016 09:07 #5 av Peter

Stefan Ericson skrev: I CNC maskiner får inte megger användas. Fanuc chefen sa, att vill dom megga en motor, får dom ta ur den ur maskin och ha den minst 10 m bort. Om jag kollar en spindel motor. Lossar jag alla faserna och resistans mäter med DMM och resistans. Om inte oändligt=kass.


Det ska vara stora fel på en motor om du ser något med en vanlig multimeter. Större maskiner kan ha jordfel som inte blir synliga förrän man lägger på över 1000 V. Jag har varit med om en asynkronmotor som hade fina värden med 1000 VDC (under flera minuter) men där frekvensomriktaren löste för jordfel direkt vid start. Dagens omriktare är jättekänsliga. Vi skickade in motorn och när de testade med 2500 V om jag minns rätt så uppdagades jordfelet.

Men det jag är mest intresserad av är installationer i hushållen, eftersom det är här jag märkt att det finns en stor spridning i hur man hanterar isolationsprovning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2016 09:13 #6 av Christer Djerf

Peter skrev: När ni t ex felsöker utlösande jordfelsbrytare, vad har ni för inställning till att isolationsmäta en central med apparater inkopplade, t ex spis och ugn? Det verkar finnas en spridning i hur försiktig man är. Somliga frånskiljer TV-apparater och datorer men låter spis och ugn vara ikopplade, andra skiljer från allt och en del bryr sig inte om vad som är anslutet med hänvisning till produkternas typtestning eller bara p g a ignorans.

Därför vore det intressant att höra hur ni resonerar.


Läckströmsmäter JFB som löser, undviker att isolationsprova i möjligaste mån.
Annars gör man som Johan Lindell skriver.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2016 09:34 - 01 jun 2016 09:34 #7 av Stefan Ericson
Om man ökar spänning tillräckligt mycket, så slutar det med överslag.
Jag istallerde en Taiwanes nere i skåne. Fick ett jordfels larm. Mätte som jag skrev, och fick inte oändligt. Ialla fall slutade det med att motor inte gick efter ett halv år. Det blev tjafs. Tyskar hade gjort lindningar och motor var integrerad. Jag vill minnas att det var en 20 000v/min.
Har även sett det här på andra maskiner.
Efter som det fins mer och mer elektronik i hemmen, så håller jag på Ronnie.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2016 11:48 #8 av Rikard Ågren
Jobbar mest i kontorsmiljö och jag kopplar ihop L1 L2 L3 N (kom ihåg att bygla eventualla kontaktorer, aktorer etc) och isolationsprovar med 500V. Ingen utrustning ansluten förutom belysning och hittills har ingen armatur gått sönder.

Om jag provar i en driftsatt anläggning där det är fel någonstans blir det oftast 250V. Det är inte många gånger man inte hittat felet med den provspänningen.

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2016 07:23 #9 av Tommy

Johan Lindell skrev: Lägg i hopp nolla o fas o köra mot jord? DÅ kan du köra 1000 v om du vill!


Det skulle jag nog inte vågat i en driftsatt anläggning.
Det jag tänker på då är lysrör m.m som styrs via strömbrytare. Är inte strömbrytaren tillslagen vid meggningen kan du ju få en annan potential på tändtråden i förhållande till nollan.

Eller tänker jag fel?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2016 09:27 - 02 jun 2016 09:27 #10 av Rikard Ågren
Alla brytare ska vara till såklart. Annars kollar man ju inte hela anläggningen

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.053 sekunder

Senaste foruminlägg