Jordfel eller trafokoppling

18 jun 2015 18:39 - 18 jun 2015 18:41 #1 av Manuel R
Hej har en fundering på några " mätvärden"

Håller på med att installera nödljuscentral... Vi har varit "tvungna" att installera en transformator före den , för att bli av med störningar, då kommunikationen går via nätet, efter att transformatorn installerades försvann störningarna.. Men har funderingar kring mätvärden , vet inte om det är jordfel eller något med transformatorn, primärsidan är trefas med jord, sekundär trefas jord och nolla jord och nolla är inte kopplade tillsammans på sekundärsidan. Det är en 1:1 trafo , PS glömde säga att det är bara när det är last ifrån nödljuscentralen som de udda värdera uppkommer och ser normalt utan last.

Jag får: L1 - N = 234v, L2 - N = 235v L3 - N = 236v
L1 - jord = 308v
L2 - jord = 123v
L3 - jord = 310v
N. - jord = 112

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 18:47 #2 av Electrum
Ja den stora frågan är vad för "jord" du har?

På sekundären har den jorden inget direkt samband med husets jord, eller distributionstrafons jord eller så.

Den jorden får ju den potential som det den kopplas till, typ.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 19:01 #3 av Manuel R
Tja , det ju en PE ifrån huvudcentralen , som är kopplad hela vägen, så det blir ju samma på sekundärsidan, utan last så får jag normala värden . Allt så "0v" mot jord.. Med nödljuscentralen så då får jag det udda, Är färsking när det gäller det här, Har försökt läsa på detta , och ville utesluta några alternativ, har sett att många pratar om flytande nolla, nollan på sekundärsidan är inte kopplad till jord.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 19:23 - 18 jun 2015 19:30 #4 av Michell Martic
Jag skulle vilja påstå att om det inte finns en förbindelse mellan de olika jordsystemen så ska man nog se till att skaffa detta omgående då systemet inte kan definieras som något system som faktiskt är tillåtet att använda sig av annars.

Sen vill jag även påpeka att troligtvis så har du någon typ av förbindelse mellan jord och nollan, eller jord och fas, om än oavsiktlig. Kanske är ett jordfel vilket du redan varit inne på. Då kan du få de värdena du fått även med en blandad koppling i trafon. Enligt mig så är detta troligast.

Vilken kopplingsart är det på transformatorn? Jag förstår att det är zn eller yn på sekundären, men hur är primären kopplad?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 19:39 #5 av Manuel R

Michell Andersson skrev: Jag skulle vilja påstå att om det inte finns en förbindelse mellan de olika jordsystemen så ska man nog se till att skaffa detta omgående då systemet inte kan definieras som något system som faktiskt är tillåtet att använda sig av annars.

Sen vill jag även påpeka att troligtvis så har du någon typ av förbindelse mellan jord och nollan, eller jord och fas, om än oavsiktlig. Kanske är ett jordfel vilket du redan varit inne på. Då kan du få de värdena du fått även med en blandad koppling i trafon. Enligt mig så är detta troligast.

Vilken kopplingsart är det på transformatorn? Jag förstår att det är zn eller yn på sekundären, men hur är primären kopplad?


Är ganska säker på att den är Dyn kopplad, men som du nämner så tror jag att det är ett Jordfel på huvudkortet till nödljusmodulen, men ville utesluta några saker och samtidigt lära mig lite av detta , :)

vi har haft problem med två grupper på denna central, vi var osäkra på om det var någon sammankoppling i byggnaden, men vi har nog uteslutit detta, sorgligt nog har de använt två 19ledare som matningar till de olika våningsplan, så vi var osäkra på om induktionen skapade problem med kommunikationen på nödljus adresserna,

Eltec kommer nästa vecka och ville bara vara lite förberedd, utifall de får byta ut centralen,

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 21:53 #6 av Torbjörn Forsman
Det räcker ju med att det är lite olika kapacitans mellan olika faser och jord, eller för den delen kapacitiv koppling mellan några ledare till nödljusanläggningen och ledare som är anslutna till ett direktjordat nät, för att allt ska börja flyta omkring på det där sättet.

För att ta reda på hur hög- eller lågohmigt ett eventuellt jordfel är, så föreslår jag att du provar att koppla in olika motstånd mellan nollan och jord och tar reda på vilken resistans du måste ansluta där för att spänningen på nollan ska sjunka till halva det värde den har utan motstånd inkopplat.
Ett sätt att kolla om det är kapacitiv koppling från andra ovidkommande ledare är att bryta inkommande matning till transformatorn och se om nollan lägger sig på 0 V då eller inte.
För att se om det är kapacitiv koppling eller överledning i transformatorn kan du prova att bryta alla utgående ledare från den, ha spänning på primären och kolla vad du då får för spänning mellan sekundärens nolla och jord.

Ett annat intressant prov, om du har resurser till det, är att mata transformatorn från en spänningskälla som inte är synkron med elnätet (t ex ett fristående bensinelverk eller en batterimatad växelriktare). Kolla sedan om nollspänningen på sekundärsidan är synkron med elnätet eller med den lokala spänningskällan.
Det kan också vara intressant att se om nollspänningen ändrar sig om du ändrar frekvensen på din lokala spänningskälla. Tänk dock på att göra provet med en lägre spänning än transformatorns märkspänning om du vill sänka frekvensen långt under 50 Hz, detta för att inte riskera att mätta transformatorns järnkärna. T ex skulle du kunna göra provet vid 25, 50 och 100 Hz.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 03:59 #7 av Manuel R

Torbjörn Forsman skrev: Det räcker ju med att det är lite olika kapacitans mellan olika faser och jord, eller för den delen kapacitiv koppling mellan några ledare till nödljusanläggningen och ledare som är anslutna till ett direktjordat nät, för att allt ska börja flyta omkring på det där sättet.

För att ta reda på hur hög- eller lågohmigt ett eventuellt jordfel är, så föreslår jag att du provar att koppla in olika motstånd mellan nollan och jord och tar reda på vilken resistans du måste ansluta där för att spänningen på nollan ska sjunka till halva det värde den har utan motstånd inkopplat.
Ett sätt att kolla om det är kapacitiv koppling från andra ovidkommande ledare är att bryta inkommande matning till transformatorn och se om nollan lägger sig på 0 V då eller inte.
För att se om det är kapacitiv koppling eller överledning i transformatorn kan du prova att bryta alla utgående ledare från den, ha spänning på primären och kolla vad du då får för spänning mellan sekundärens nolla och jord.

Ett annat intressant prov, om du har resurser till det, är att mata transformatorn från en spänningskälla som inte är synkron med elnätet (t ex ett fristående bensinelverk eller en batterimatad växelriktare). Kolla sedan om nollspänningen på sekundärsidan är synkron med elnätet eller med den lokala spänningskällan.
Det kan också vara intressant att se om nollspänningen ändrar sig om du ändrar frekvensen på din lokala spänningskälla. Tänk dock på att göra provet med en lägre spänning än transformatorns märkspänning om du vill sänka frekvensen långt under 50 Hz, detta för att inte riskera att mätta transformatorns järnkärna. T ex skulle du kunna göra provet vid 25, 50 och 100 Hz.

Som jag förstått det är trafon ok, det är endast när 0v mellan noll och jord på SEK. Sidan, när jag har kopplat bort nödljuscentralen, och ingen överledning över lindningarna... Vet inte om det är för jag är trött men, varför vill jag veta hur lågohmigt det är, och har du något förslag på något värde på motståndet som jag kan börja med :)
Kanske ska nämna att det sitter en ups i nödljuscentralen, det sitter även en i huvudcentralen, synd att jag inte hade din info innan, för ca 2dagar sedan grävde de av en högspänningskabel som fick ups:Erna att hoppa igång hade kunnat låtit då :)
En sak som jag gjorde var koppla ur alla jord kopplingar, sedan mätte dem mot nollan, en jord som jag mätte hade låg potential typ 4v i mellan, resterande låg på 112v , denna jord kom ifrån nödljuscentralens " moderkort" .. Vill megga men det är nog inte uppskattat ;) Som sagt så är det ett problem som vi inte ska lägga för mycket tid , och basen säger att det kommer nog upp som punkt vid slutkontrollen och tar tag i det då ... Men jag har lagt allt för mycke tid på centralen så jag har svårt att släppa det, :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 07:16 #8 av Torbjörn Forsman
Prova med t ex 100 kohm till att börja med, om det inte händer någonting med nollspänningen så gå ner till 10 kohm, osv osv. Om du börjar komma ner på lägre resistanser kan det vara värt att tänka på att det blir en del värme i motståndet.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 10:16 #9 av Stefan Ericson
Hej Manuel!
Du skriver själv, i ditt första inlägg, vad som är fel. Du har en flytande nolla. Det här, har jag många gånger sagt åt elektriker att göra.
Du måste ansluta nolla till jord, på sekundär sidan.
Då kommer du få rätt mätvärden. Det kan komma med störningar via den ledningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 10:24 - 19 jun 2015 10:27 #10 av Electrum

Stefan Ericson skrev: Hej Manuel!
Du skriver själv, i ditt första inlägg, vad som är fel. Du har en flytande nolla. Det här, har jag många gånger sagt åt elektriker att göra.
Du måste ansluta nolla till jord, på sekundär sidan.
Då kommer du få rätt mätvärden. Det kan komma med störningar via den ledningen.

Fast det beror väl på vilket slags nät man vill ha på sekundärsidan. Önskar man ett IT-nät t.ex. så kan ju inte nollan jordas ... eller hur?


Men självklart är du något på spåren med tanken på "flytande nolla".

Man får nog tänka till lite mer än vanligt när man kopplar sånt här.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 10:28 - 19 jun 2015 10:52 #11 av Stefan Ericson
Electrum, det är för att nolla inte är ansluta mot jord, på sekundärsidan, som mätvärdena blir så.
Jag tror inte nollan får flyta så enligt regelverket, heller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 15:21 #12 av Bo Siltberg

Manuel R skrev: Hej har en fundering på några " mätvärden"

Håller på med att installera nödljuscentral... Vi har varit "tvungna" att installera en transformator före den , för att bli av med störningar, då kommunikationen går via nätet, efter att transformatorn installerades försvann störningarna.. Men har funderingar kring mätvärden , vet inte om det är jordfel eller något med transformatorn, primärsidan är trefas med jord, sekundär trefas jord och nolla jord och nolla är inte kopplade tillsammans på sekundärsidan. Det är en 1:1 trafo , PS glömde säga att det är bara när det är last ifrån nödljuscentralen som de udda värdera uppkommer och ser normalt utan last.

Jag får: L1 - N = 234v, L2 - N = 235v L3 - N = 236v
L1 - jord = 308v
L2 - jord = 123v
L3 - jord = 310v
N. - jord = 112


Ursäkta, men beskriv en gång till hur skyddsjorden är kopplad på sekundärsidan. Du säger att den inte är "kopplade tillsammans"...vad betyder det? Jag tror som Stefan att om skyddsjorden kommer från primärsidan och är flytande mot sekundärsidan så är det nog inte så konstigt med skumma mätvärden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 15:46 #13 av Manuel R

Stefan Ericson skrev: Hej Manuel!
Du skriver själv, i ditt första inlägg, vad som är fel. Du har en flytande nolla. Det här, har jag många gånger sagt åt elektriker att göra.
Du måste ansluta nolla till jord, på sekundär sidan.
Då kommer du få rätt mätvärden. Det kan komma med störningar via den ledningen.


Mm vi höll på att diskutera, om jorden skulle kopplas till nollan.... Är med en mer erfaren elektriker och han ansåg att det inte skulle göras , det var något med att det är en ups i centralen. Men jag har inte nöjt mig med svaret och därför ville undersöka lite mer, därav förfrågan här på forumet,

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 15:56 #14 av Manuel R

Bo Siltberg skrev:

Manuel R skrev: Hej har en fundering på några " mätvärden"

Håller på med att installera nödljuscentral... Vi har varit "tvungna" att installera en transformator före den , för att bli av med störningar, då kommunikationen går via nätet, efter att transformatorn installerades försvann störningarna.. Men har funderingar kring mätvärden , vet inte om det är jordfel eller något med transformatorn, primärsidan är trefas med jord, sekundär trefas jord och nolla jord och nolla är inte kopplade tillsammans på sekundärsidan. Det är en 1:1 trafo , PS glömde säga att det är bara när det är last ifrån nödljuscentralen som de udda värdera uppkommer och ser normalt utan last.

Jag får: L1 - N = 234v, L2 - N = 235v L3 - N = 236v
L1 - jord = 308v
L2 - jord = 123v
L3 - jord = 310v
N. - jord = 112


Ursäkta, men beskriv en gång till hur skyddsjorden är kopplad på sekundärsidan. Du säger att den inte är "kopplade tillsammans"...vad betyder det? Jag tror som Stefan att om skyddsjorden kommer från primärsidan och är flytande mot sekundärsidan så är det nog inte så konstigt med skumma mätvärden.


I huvudcentralen är det femledar system, trafon är Dyn kopplad, alltså primärsidan är L1,L2,L3. Gröngula har en gröngul plint som sitter vid "sekundärsidan" och nolla tas ut ifrån sekundärsidan, alltså ingen bygel till jord.. Vad jag vill säga att det är Att den" nya " nollan inte är kopplad till någon jord ifrån sekundär sidan, utan det är PE ifrån huvudcentralen som används... Hela vägen. Ursäkta om det inte är fackspråk, :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 16:43 #15 av Stefan Ericson
Manuel, utan nollan ansluten till jord på sekundär sidan, så flyter värdena. Dina mät värden tyder på ett jordfel på 20 till 30 Mohm.Det beror på vad du mäter med.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.065 sekunder