Siemens 5SM6 AFD Arc Fault Detector

06 feb 2015 17:14 - 06 feb 2015 17:24 #1 av Jan Wahlberg
Eller glapp/överslagsdetektor..

Någon som har sett eller använt en sådan?

Ingemar Fransson postade om den i Elektriker utan gränser på facebook:

w3.siemens.com/powerdistribution/global/...er_5SM6_AFD_Unit.pdf

Den kanske passar bättre i USA, med deras 110V, än här men, vet ngn om avkännings tekniken finns i något mätinstrument?
En "smart" strömtång

Vore kalas att ha vid felsökning eller kontroll av anläggning

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 feb 2015 14:21 #2 av Örjan Borgström
Fick en demonstration av Siemens på en AFDD (Arc Fault Detector Device. Den är krav i sovrum i USA, mycket beroende på deras höga strömmar och stora strömförbrukare i sovrummen (AC). Är dessa stickproppsanslutna kan det lätt bli ljusbågar i stickproppar och klämda sladdar.

AFDD:n är en mycket intelligent pryl som känner av frekvensen på laster och kan därigenom urskilja om det är en farlig ljusbåge eller bara gnistor på kolen i en elmotor. Nackdelen är att den endast finns som enfasig och att den kräver att normal belastningsström är större än 2 A/grupp, vilket vi har svårt att få ihop i ett svenskt sovrum nattetid.

Det finns krafter (läs Siemens) som vill ha in krav på AFDD i Elinstallationsreglerna, vi får se om vi kan stå emot.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 feb 2015 20:13 #3 av Jan Wahlberg
Nu har inte jag läst något annat än Siemens informations-broschyr ovan. Men där står ju att det i USA är ett krav sedan 2008 att AFCI(AFDD) ska installeras i alla bostadsutrymmen. Det började med krav på AFCI i sovrum, hotel, sedan drog dom det vidare.

Jag kan inte hitta var det står att AFD inte fungerar under 2A? Det enda jag hittar är att så låga strömmar inte orsakar omedelbart brandfarliga ljusbågar, de tänder ju också materialet till slut.
Kanske är så att AFD inte känner de ljusbågarna/överslagen, jag hittar bara inte var det står att det är så.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.037 sekunder

Senaste foruminlägg