fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni?
(1 visning) (1) Gäst

ÄMNE: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni?

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 07 okt 2013 12:59 #61

• JDA
  • ( Användare )
  • Färsking
Någon som har provat combi 419 E4200375?
Var rätt bra pris på den med dom funktionerna.

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 20 jan 2017 09:07 #62

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Nån som provat denna "snik-variant" på Installationstestare? Liten, smidig och billig. Men kanske kass?

Är den bra vore det ju ett alternativ om varje serviceelektriker på firman ska ha varsin egen installationstestare

Installationstestare-liten-Multitest-M74.JPG

>> Multitest M74 – TRMS-multimeter – med inbyggd installationstestare (på Elma-instruments.se)
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 20 jan 2017 11:39 #63

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Jag har en Metrel MI 3125 BT och en Fluke 1664 FC. Jag skulle för fältarbete rekommendera Metrels. Vill man ha funktioner framför användarvänlighet så föredrar jag Fluke 1664 FC.

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 22 jan 2017 00:52 #64

• Markus Ågren
  • ( Användare )
  • Senior
  • Elkonsult
Ronnie Lidström skrev:
Nån som provat denna "snik-variant" på Installationstestare? Liten, smidig och billig. Men kanske kass?

Är den bra vore det ju ett alternativ om varje serviceelektriker på firman ska ha varsin egen installationstestare

Installationstestare-liten-Multitest-M74.JPG

>> Multitest M74 – TRMS-multimeter – med inbyggd installationstestare (på Elma-instruments.se)

När jag jobbade som elektriker hade vi två sådana plus eurotester (kommer inte ihåg modell nr på den) Men tycker att den M75 fungerade bra. För service jobb, krävs det lite mer och vill ha fina rapporter så är eurotester eller liknande bättre alternativ.
Service jobb så går det fort att srkiva avvärdena för hand och sköta det på det sättet även fungerar den bra för att kontrollera att man kopplat RJ45 uttagen rätt.
Har man redan instrument för att göra kontroll av RJ45 så är M74 ett alternativ.
Markus Ågren
Följande användare (n) sa tack: Marcus Johansson, Electrum

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 22 jan 2017 10:14 #65

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Jag kör ju runt med installationsprovare som vare sig sparar mätvärden i minne eller skriver ut protokoll.

Så jag tog och redigerade firmans provningsprotokoll så det blev snabbt att fylla i värden för de tester jag utför vid små serviceuppdrag.
Några kryssrutor där jag anger vilken utrustning jag testat med och sen lite rutor där jag snabbt bara fyller i värden ifrån displayen då jag provar. Fungerar jättebra, och jag har svårt att se varför mer anonyma protokoll utskrivna direkt från instrumentet skulle vara bättre.

Har jag gjort ett större jobb så brukar jag ta med mig en eurotester ifrån firman och använda, men det är mest för att då har jag så många mätpunkter. Då gör jag en testplan på datorn först och slänger ner i eurotestern som jag sen bara följer ute i fält.

Det i röda rutan är det jag la in i mallen, där var det bara ett stort fält för anteckningar föra, t.ex. ange mätvärden.

provprotokoll.jpg
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3
Tid för att skapa sida: 0.76 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa