fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni?
(1 visning) (1) Gäst

ÄMNE: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni?

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 26 okt 2011 20:31 #21

• Mats Persson
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Elinstallatör
Manuallerna brukar vara ganska bra skrivna, rekommenderas att läsa den så man förstår alla instälnningar.. Det är en del att hålla koll på
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... Inte säkert att allt stämmer till 100%

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 26 okt 2011 20:43 #22

Fullständig kontroll med installationsprovare.

I centralen:

Mät och notera spänning. och kontrollera fasföljden. Ska vara (rotation höger)

Inställning Z-loop
Mät och notera förimpedans i centralen. Kontrollera att mätarsäkringarna är rätt dimensionerade. (max 5s bryttid) vid kortslutning mot jord i centralen.

Inställning Z-line
Mät impedans 2-fas kortslutningsström (Ik2). Beräkna trefasig kortslutningström (Ik3) genom Ik2 x 1,15
Kontrollera att dvärgbrytarens maximala kortslutningström underskrider Ik3, gärna med god marginal.

Isolationsprova 500Vdc testspännig mellan L1->jord, L2->jord, L3->jord och N->jord. (Kan med fördel göras genom en mätning)
Om det finns utrymme klassat brandfarligt som tex. hönshus ska den gruppen eller de grupper isolationsprovas fas-fas och fas-noll
Vid isolationsprov ska alla brytare vara tillslagna.

Gränsvärde 1MOhm

Jordfelsbrytaren kan kontrolleras i vilket uttag som helst i anläggningen eller i centralen.

Kontrollera att utlösningstiden:

I en icke tidsfördröjd JFB (30mA):
Felström 30mA: max. 0,30s
Felström 60mA: max. 0,15s
Felström 150mA: max. 0,04s

Utlösningström max. 30mA

I anläggningen:

Kontunitet:
Mät kontunitet mellan jordskenan i matande central och alla jordade uttag och fast anslutna apparater.
Om potensialutjämningsystem finns, mät även utjämnade delar.

Mätgräns:
Area 1,5mm2: 0,8Ohm
Area 2,5mm2: 0,5Ohm
Area 6mm2: 0,25Ohm

I uttaget med högst kontunitetsresistans mät slingimpedansen (Z-loop):
Beräkna eller notera kortslutningströmmen.
Om JFB finns kan du räkna med 5s annars 0,4s bryttid hos säkringen.
Om inte mätvärdet blir godkänt, kolla även andra misstänkta uttag i anläggningen.

Spänning kontrollera rätt spänning i alla uttag. Jämför med spänningen i centralen. max 4% spänningsfall
Kontrollera fasföljd i 3-fasuttag (rotation höger)
Senast redigerad: 26 okt 2011 21:02 av Marcus Lundström.

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 26 okt 2011 22:08 #23

• Kenneth Blom
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Tekniker,ABL
Tack för alla svar.
Jag ska nog ta hem Eurotestern och manualen i helgen och testa i mitt hus.
Super nöjd med svaren jag fått

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 27 okt 2011 06:51 #24

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Marcus Lundström skrev:

I uttaget med högst kontunitetsresistans mät slingimpedansen (Z-loop):
Beräkna eller notera kortslutningströmmen.

I anläggningar med jordfelsbrytare så går det ej att testa Z-loop i ett vägguttag (i alla fall inte med vårt instrument). JFB löser då direkt innan man får något värde.

Och i en enfasmatning är ju Z-line samma som Z-loop (fas till nolla eller fas till jord)

Sen då man fått fram denna kortslutningsström ska man ju kontrollera att den är nog hög för att säkringen ska lösa ut.

Mats Jonsson från eltrygg.se har gjort en fin tabell

kontrollmaetning_av_felkretsimpedans.jpg

Hela tabellen med förklarande text finns att ladda ner som .pdf här!
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Senast redigerad: 27 okt 2011 07:03 av Ronnie Lidström.

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 27 okt 2011 07:20 #25

Marcus Lundström skrev:

Inställning Z-line
Mät impedans 2-fas kortslutningsström (Ik2). Beräkna trefasig kortslutningström (Ik3) genom Ik2 x 1,15
Kontrollera att dvärgbrytarens maximala kortslutningström underskrider Ik3, gärna med god marginal.

Varför ska man egentligen veta "trefasig kortslutningsström"? Antingen får man väl en kortslutning mellan FAS och NOLLA/JORD eller mellan två faser?

Hur ofta får man en sådan kortslutning i verkligheten? Hur kan kortslutningsströmmen i varje fas säkring bli större vid trefasig kortslutning än vid tvåfasig?

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 27 okt 2011 07:56 #26

Eurotestern kan mäta Z-loop utan att lösa jordfelsbrytaren. Att mäta Zline är en genväg. Om man har ett instrument som Inte kan mäta Z-loop med JFB inkopplad så är det mer rätt att bygla JFB vid prov.

Alla komponenter JFB och dvärgbrytare ska klara högsta kortslutningströmmen Ik3. Teoretiskt kan man få en 3 fasig kortis även om det är osannolikt.

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 27 okt 2011 08:43 #27

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Vi kör iaf på Z-line istället för Z-loop då man har jordfelsbrytare installerat.

Hur menar du att mätvärdet skulle bli annorlunda om man mäter FAS -> NOLLA istället för FAS -> JORD? Bägge ledare går till samma ställe, är lika långa och samma area.
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 27 okt 2011 16:15 #28

Ofta har jorden anslutning mot någon byggnadsdel eller så och ger ett annat mätvärde än fas-nolla.

Men visst om mätningen mellan fas-noll är OK så är med största sannolikhet Ikj också godkänd. I synnerhet om man har en godkänd kontunitetsmätning. Då kan man ju som det heter hävda att testmätningen skett i "betryggande omfattning".

Men den korrekta mätningen enligt konstens och SS regler ska man mäta Z-loop om man vill få fram rätt uppmätt Ikj.

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 27 okt 2011 18:09 #29

• Mats Persson
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Elinstallatör
Flukes testare fixar också¨Z loop utan att lösa JFB..
Kan man inte oxå tänka sig att i ett femledarsystem att jorden kan ha klenare area någonstans??
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... Inte säkert att allt stämmer till 100%

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 27 okt 2011 21:07 #30

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Absolut! Formeln i 543.1.2 tillåter det.

S = I * √t / k

För t.ex en kortslutningsström på 200 A, utlösningstid på 0.1 s och "vanlig" PVC-kabel blir arean

S = 200 * √0.1 / 115 = 0.55 mm2

Fast i detta exempel åker man ju dit på 1.5 mm2 i alla fall då det är minimum...

Något som inte berörs i reglerna är dock beröringsspänningen på utsatta delar. Med en klenare area på skyddsledaren så blir den ju lite högre.

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 01 nov 2011 19:58 #31

• CA
  • ( Användare )
  • Junior
Ingen som vet om det finns någon installationstestare som klarar av att namnge mätresultaten? Har ett par hundra JFB som har unika ID-nr/namn som kommer testas regelbundet framöver. Vore helt underbart och kunna namnge dessa i instrumentet istället för att bara spara dem i banker och sedan behöva klabba i ett excel-ark för att få ihopa det. Inte för vi lär köpa in ett nytt instrument bara för det. Men kan ju vara bra och veta om det öht finns?

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 01 nov 2011 20:56 #32

Eurotestern kan spara alla mätningar under namngivna "mappar" med "undermappar". Ungefär som filhanteraren i windows. Det finns även en Bluetooth tillsats som gör att resultatet mailas direkt till datorn via telefonen.
Senast redigerad: 01 nov 2011 20:57 av Marcus Lundström.

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 02 nov 2011 18:43 #33

• CA
  • ( Användare )
  • Junior
Tack för svaret Marcus. Det var ju en klar fördel mot fluken. Vet du om det går att exportera mätdata i mjukvaran sen till t.ex .csv eller liknande? Försökte leta lite på elma, men hittade inte så mycket info om mjukvaran.

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 02 nov 2011 21:07 #34

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • CAD, KNX
Megger har tydligen också kommit med några provare
avo.com.bh/se/story/Index.php?ID=561
Jobbar med elkonstruktion och fastighetsteknik åt ett privat fastighetsbolag

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 28 mar 2012 21:36 #35

Kan man inte använda nollan som "returledning" när man mäter kontinuteten i ett uttag? Det gör då jag i alla fall. Jag meggar alltid när det är möjligt fas-fas, fas-nolla, nolla-jord och fas-jord. Lägger man ihop alla faserna och nollan och meggar till jord så vet man ju inte om det är isolationefel emellan dom hopkopplade ledarna.Fluke 1652 har en autofunktion där den lagrar mätvärdena för jordfelsbrytaren så man behöver bara slå till jfb mellan varje mätning utan att röra fluken. Jag upptäckte att min fluke 1652 visar rätt värden men fluken på jobbet (har elfirman som fritidssysselsättning) visar för höga värden när jag mäter jfbna. var i kontakt med fluke och det visade sej att det skillde en version på programvaran i dom så man måste dividera det uppmätta värdet med tror det var 1,4 för att få rätt värde?!

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 29 mar 2012 08:48 #36

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Per Åke Väppling skrev:
Kan man inte använda nollan som "returledning" när man mäter kontinuteten i ett uttag? Det gör då jag i alla fall.

Jag ser inget fel i det bara man är säker på att det verkligen är en N och en PE i uttaget på rätt plint (ej förväxlade), t.ex genom att bryta N (t.ex via JFBn) och kontrollera att PE finns på rätt ställe. Man kan sedan ohmmäta i.st.f summra och kontrollera att resistansen är den förväntade i N- och PE-ledaren fram till centralen. Så med rätt förutsättningar kan det vara mer praktiskt med denna metod. Den liknar ju metoden där man använder skyddsjorden i ett annat uttag eller kopplingspunkt som referens. Dock måste man på annat sätt kontrollera förväxling av N och PE i samtliga uttag, t.ex inspektion eller provning.

www.fluxio.se/forum/maetteknik/3534-utfo...nuitetsmaetning.html

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 29 mar 2012 08:48 #37

Pelle Svensson skrev:
Marcus Lundström skrev:

Inställning Z-line

Varför ska man egentligen veta "trefasig kortslutningsström"? Antingen får man väl en kortslutning mellan FAS och NOLLA/JORD eller mellan två faser?

Hur ofta får man en sådan kortslutning i verkligheten? Hur kan kortslutningsströmmen i varje fas säkring bli större vid trefasig kortslutning än vid tvåfasig?

Du måste ju vara säker på att dina skydd klarar av att bryta den största möjliga felströmmen.
Även om det inte händer så ofta så händer det, att då strunta i att dimensionera för det felfallet skulle bli förödande.

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 29 mar 2012 08:53 #38

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Kan tänka mig en gammal trefasig brytare som manövreras vid hög last, t.ex enfasig kortslutning. Det kanske räcker för att tända en ljusbåge mellan alla tre faser i brytaren?

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 29 mar 2012 13:11 #39

Mats Persson skrev:
Flukes testare fixar också¨Z loop utan att lösa JFB..
Kan man inte oxå tänka sig att i ett femledarsystem att jorden kan ha klenare area någonstans??

Elinstallationsreglerna 543.1.1
Med en fasledararea 16-35 mm2 behöver skyddsledaren bara vara 16 mm2. Över 35 mm2 räcker det med halva fasledararean.
Grövre ledare med koncentrisk skyddsledare har ofta mindre area på skyddsledaren.

PEN-ledare min 10 mm2
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Re: Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni? 24 maj 2012 15:17 #40

• Magnus H
  • ( Användare )
  • Senior
Ronnie Lidström skrev:
Vi kör iaf på Z-line istället för Z-loop då man har jordfelsbrytare installerat.

Hur menar du att mätvärdet skulle bli annorlunda om man mäter FAS -> NOLLA istället för FAS -> JORD? Bägge ledare går till samma ställe, är lika långa och samma area.

Jag undrar en sak.

Om t.ex du inte har installerat anläggningen och du gör testmätningen och testar så som du säger
Z-line för att inte få JFB'n att lösa hela tiden, hur vet du då att just den gruppen är under JFB'n?
Även om du har gjort anläggnigen, så kan man ju ha kopplat fel.

Och blir inte JFB's bryttid längre desto "längre"( större ) gruppen är?
Vi snackar millisekunder men iallfall så man vet att kraven är uppfyllda.

Detta är annars en bra tråd som borde finnas på förstasidan Ronnie.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Tid för att skapa sida: 1.31 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa