Termografering

13 nov 2012 17:48 #1 av Mats Persson
Har vi någon termograferingsexpert här?

Vad ska man köpa för utrustning? Finns det några bra utbildningar?

Hur långt klarar man sig på en sån här?
www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/.../varmekamera_flir_i3
Går ju att spara bilder på den iallafall...

Om man tex skulle vilja ta foto för energideklaration vad skulle krävas då?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2012 18:54 #2 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Termografering
Jag är absolut ingen expert, men val av kamera beror helt på användningsområdet:

Jag jobbar inom sågverkbranschen, och där krävs en av SBSC certifierad termograför för att gå igenom anläggningen en gång per år. Och denne har med sig en kamera för i runda slängar 300kkr (omöjlig att skilja från en vanlig systemkamera på lite håll). Och han kan t.o.m. oftast direkt säga vad som är felkällan och bakomliggande orsaker.

Och när den årliga rev.besiktningen ska göras, brukar den gubben ha med sig typ en sådan kamera som du länkar till. Går fint att se eventuella problemställen (som ibland inte är ett problem, snarare en normal avvikelse), men inte mer.

Upplösning, noggrannhet m.m. är ens på samma planet vid en jämförelse dessa två kameror emellan. Men slutresultatet hänger förstås mycket på den som håller i kameran också.

Men med energideklarationen kliver man väl in på ett annat område?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2012 19:26 #3 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Termografering
Nej, energi deklarationen var mest om det gick.. Kunde lära sig något nytt..
Men det är el kopplingar som är huvudmålet.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2012 12:06 #4 av Jan Wahlberg
Svar från Jan Wahlberg i ämnet Termografering
Det Funkar med en sån kamera men... dyrare är ju bättre;)

Brukade köra med en äldre i5 på förra jobbet och dokumenterade man inte noga vad man fotade så hade man ingen aning vad det var sedan. En kamera med "Bild i bild" IR-bild i digital bild, är mycket bättre. man måste ändå dokumentera men det underlättar att få "referenser" utom IR-bilden. Bara se till att koppla bort ev. blixt i ställverk:).

Termograför med cert. är väl försäkringskrav , men att gå runt med en billigare kamera tjänas snart in oavsett.
Såg en hel del varmgångar, inte bara i elutrustning utan också i drivna utrustningar, lager, ångfällor mm

Finns en del firmor som kör utbildningar / säljer, Trienergi/Beving, Fluke(?) bl.a.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2012 13:34 #5 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Termografering
Jag lånade en sådan kamera av en bekant som säljer såna grejer...

Om man tog en termobild, så tog den samtidigt en vanlig bild med en digitalkamera.
När man sedan laddade in bilderna på datorn så kom dom upp tillsammans så att man inte snurrade bort sig.

Detta var kameror som är lite dyrare, skulle tippa på 20 000 - 50 000:-

Om det låter intressant så kan jag ta reda på mer om kamerorna och vad företaget heter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2012 18:17 #6 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Termografering
Bild i bild, låter som en trevlig funktion...
Vilken kamera är billigast med den funktion?

Får räkna över lite om det kanske ska bli en sån till julklapp :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2012 14:18 - 15 nov 2012 14:20 #7 av Nicklas
Svar från Nicklas i ämnet Termografering
Hejsan(ny på forumet, trevlig sida!)

Jag arbetar inom industrin och arbetar delvis med termografi och vi använder oss av en FLIR E40 Länk till Elfa om kameran praktisk och lätt användarvänlig kamera, även med bild i bild man kan säga att den gör sitt jobb väldigt bra :)

Vi kontrollerar ställverk,kontaktorer,kablar osv.. Kan bjuda på två bilder ifrån oss
Bild 1
Varmgång i anslutning till kontaktorn



Bild 2
Varmgång i anslutning
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2012 18:58 #8 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Termografering
Detta borde vara en tjänst man kan erbjuda sina kunder (typ fastighetsbolag, industrier, jordbruk etc). Årliga kontroller av installationen för att motverka dyra ingrepp

Då kanske man skulle slippa en del sådana här jobb som jag råkade ut för idag


Projektledare el, styr och automation
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2012 21:01 #9 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Termografering
Angående Nicklas bild 2. Anses 42 gr C vara en varmgång?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2012 21:06 #10 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Termografering
Om den har liknande last ansluten som alla intilliggande men är många gånger varmare så torde det väl räknas som varmgång..

Eller nåt är ju fel i alla fall ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2012 21:32 #11 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Termografering
Det ser ju ut att finnas temperaturer från ca 34 gr C upp till 42 gr C. Är inte detta en fullt rimlig spridning på temperaturer. Varför skulle alla ledare vara lika belastade?

Visst kan det vara fel på den aktuella anslutning. Men antag att denna är belastad med 8 A, även ledaren ser ju varm ut, och övriga är obelastade. I så fall kan det ju vara fullt normalt.

Utan att nu referera till Nicklas bilder så misstänker jag att många termograferingar och utvärderingar av dessa är så bristfälliga att kostnaderna för dessa inkl åtgärder kan överstiga eventuella vinster.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 nov 2012 06:52 - 16 nov 2012 07:06 #12 av Jan Wahlberg
Svar från Jan Wahlberg i ämnet Termografering
Bara IR bilden säger ju inte allt, naturligtvis får man mäta belastningen och kanske om möjligt tiden belastningen varat. Mäta exakt temp är svårt, det är ju strålningen man mäter. Så även om det är möjligt att ställa in kameran perfekt för varje mätning objekt så går inte, rent praktiskt. Man får en ganska rättvisande temp men huvudsakligen är det skillnader i strålning från ledare / anslutningar osv man kollar på, Om det är nån temp som sticker iväg, som på bilden ovan.
Jag skulle också ha studsat till när jag sett det i kameran men då får man börja mäta belastning och sånt.
På bilden syns ju också att det är varmast vid anslutningen, även om hela ledaren är varm, så oavsett belastning kan det vara en varmgång " Edit" Det är ju en varmgång, Niklas säger ju det:)

@Niklas E40 är en fin kamera, fast jag har bara dreglat över en. Försökte köpa en sådan till förra jobbet, gillade att man kunde få in strömmätningarna per blåtand till kameran och rapporterna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 nov 2012 09:29 - 16 nov 2012 09:31 #13 av Nicklas
Svar från Nicklas i ämnet Termografering

Mats Jonsson skrev: Angående Nicklas bild 2. Anses 42 gr C vara en varmgång?


Just den där bilden är en exempel bild som följde med mjukvaran till kameran. Jag skulle tippa på att man behöver dra åt skruven så kommer varmgången försvinna då den är varmast just i anslutningen, eller så är det väldigt hög belastning på just den.

Det är även som Jan Wahlberg säger, givetvis får man mäta belastningen på kabeln också.
Ja, flir e40 är riktigt mysig och helt klart värd pengarna.


Om man säger så här då, Vi tänker att vi är inom industrin, maskiner som snurrar och kostar flera hundra tusen i timmen om det skulle bli ett oplanerat stillestånd, Och kan man då jobba med förebyggande underhåll med en värmekamera för ca 40,000kr så är det något man tjänar igen fort, istället för att få oplanerade stopp om tex en anslutning till en kontaktor brinner av pga varmgång och vipps så står maskinen stilla ett X antal timmar för att man lär byta matning kontaktor och ev sanera. Vad blir den prislappen istället då? :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2012 22:09 #14 av Håkan Elander
Svar från Håkan Elander i ämnet Termografering
Termofotografering är ett bra hjälpmedel, har själv anlitat företag som utfört termofotografering av kontaktorställverk
och sett en hel del utlåtande om vad som bör åtgärdas. Men man måste kolla upp belastning och temperatur på felstället som man fått rapport från, det är inte alltid som utlåtandet är rätt, den som utför arbetet måste ha en hel del egen erfarenhet av liknande anläggningar för att kunna göra en bra bedömning. Korten kan se dramatiska ut men temperatur och strömstyrka är det man måste inrikta sig på. Mats anmärkning bör man ta till sig och inse att det inte bara går att köpa rätt kamera, det behövs någon bakom kamera också som kan gör en rätt utvärdering.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2012 20:42 #15 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Termografering
Vi har extern konsult på jobbet varje år som termograferar alla transformatorer, ställverk, centraler och apparatskåp. Då man hittar något som avviker mäts strömmen samt om det är en trefasgrupp i övriga faser och noteras på rapporten. Detta gör att vi i princip bara har "riktiga" begynnande fel att jobba med. Hur mycket vi sparar är svårt att räkna ut men åtskilliga timmar i driftstopp samt en hel del (panik)arbete plus att man slipper sot och skit. Speciellt vid dålig kontakt mot aluminiumkablar, de kan ju förintas en bra bit om det tar fyr... Ofta klarar vi oss med att rengöra anslutningarna eller byta ut felaktig apparat, vanligen kontaktor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.231 sekunder

Senaste foruminlägg