fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Det här med ADSL och att behöva använda första uttaget, hur är det?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Det här med ADSL och att behöva använda första uttaget, hur är det?

Det här med ADSL och att behöva använda första uttaget, hur är det? 04 dec 2018 10:07 #1

• Distordera
  • ( Användare )
  • Färsking
Mitt första (och enda) telejack sitter i sovrummet. Sedan går den medföljande modemkabeln utanpå listverket hela vägen upp på vinden. Jättefult.

Nu har jag rivit ut allt i sovrummet och ska fräsa in lite nya slangar i väggarna och det finns då alla möjligheter att göra något åt ADSL-kabeln.

I en drömvärld skulle jag skarvat inkommande telekabel så den går direkt upp på vinden till ett jack där.

Är det lämpligt? Hur skarvar jag på bästa sätt när det gäller stabilitet och signalstyrka?
Tack på förhand!

Re: Det här med ADSL och att behöva använda första uttaget, hur är det? 04 dec 2018 11:54 #2

• Sven Linder
  • ( Användare )
  • Färsking
S.k. "fiskögon" är bra att skarva telekabel med:
www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fr...ma-tva-ledare-p39037
Följande användare (n) sa tack: Distordera

Re: Det här med ADSL och att behöva använda första uttaget, hur är det? 04 dec 2018 12:16 #3

• Distordera
  • ( Användare )
  • Färsking
Bra tips, tack!
Jag känner att det här är en dum fråga men är det nödvändigt att skarva i en apparatdosa? Har lite ont om plats i hörnet som inkommande telekabel kommer.

Re: Det här med ADSL och att behöva använda första uttaget, hur är det? 04 dec 2018 17:32 #4

• Sven Linder
  • ( Användare )
  • Färsking
Jag vet inte om det finns några direkta regler men det är bra om skarven är åtkomlig i alla fall för ev. framtida felsökning. Inbyggda skarvar ska man undvika i alla sammanhang.

Re: Det här med ADSL och att behöva använda första uttaget, hur är det? 05 dec 2018 12:10 #5

Kom ihåg att skarva "par-rätt", för att slippa överhörning mellan inkommande och utgående par i den fyrledare du drar till jacket för ADSL-modemet.
Om du använder en rund fyrledarkabel, "fyrskruv", så lägg inkommande par från telestationen på två ledare i motstående hörn av kabeln, och använd det andra paret till det par som går vidare till nästa jack. Kolla noga att det jack du använder för ADSL-modemet verkligen har fungerande brytkontakter, som bryter båda ledarna när proppen sticks i. Det är inte helt ovanligt på moderna kinatillverkade jack att de där brytkontakterna antingen saknas, eller att någon av dem inte bryter pga skeva plåtdelar och allmänt dålig precision.

En förklaring till hur paren ska läggas i kabeln, La Lb är inkommande par , la lb utgående.

La la

lb Lb

På det gamla Televerkets tid användes ofta utanpåliggande kuhlodosor (den kvadratiska modellen av plast) för skarvning av telekabel. Man hittar ofta sådana på vinden i hus som från början hade luftledning till telefon men någon gång på 80- eller 90-talet fick jordkabel istället.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare (n) sa tack: Distordera

Re: Det här med ADSL och att behöva använda första uttaget, hur är det? 05 dec 2018 13:07 #6

• Distordera
  • ( Användare )
  • Färsking
Vilket bra tips, stort tack!

Re: Det här med ADSL och att behöva använda första uttaget, hur är det? 05 dec 2018 18:30 #7

Nu vet jag ju inte hur du bor. Men jag hade satt ett mediaskåp brevid elcentralen samt dragit dit telefonen där. Sen se till att det är lätt att få dit fiber när väl den dagen kommer. Sen ut med lite nätverksuttag till diverse rum samt för tex unifi APs eller liknande . Så har jag i alla fall gjort i min nuvarande bostadsrättslägenhet. När du ändå ska hålla på att fräsa menar jag .
Bilagor:
Senast redigerad: 05 dec 2018 18:35 av Daniel Höst.

Re: Det här med ADSL och att behöva använda första uttaget, hur är det? 07 dec 2018 20:13 #8

• Distordera
  • ( Användare )
  • Färsking
Kul att du svarar!
Jag tycker i dagsläget inte att det är någon idé att lägga ner mycket tid på telekabeln. Den är ju obsolete och ska bort sägs det.
Jag köpte fiskögon enligt tips ovan och förlägger dem till en apparatdosa som går vidare till vinden där mancaven datorhörnan är.
Unifi AP's har jag redan (kanonbra tips till övriga) och fiber vetifasen, risken är överhängande att 5G är aktivt till dess och då är valet inte enkelt.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.24 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa