Problem med tunn cat 5e kabel

15 maj 2016 20:21 #1 av Tobias
Hej,

Jag har fått problem med att kontaktera Cat 5e nätverkskabel i Schneiders modularjack (de som monteras utan verktyg) , problemet verkar vara att trådarna i den befintliga nätverkskabeln är för tunna för att knivarna ska gå in rejält.
Vet någon om det finns modularjack som passar i Eljo trends centrumplattor och där anslutningen sker med kroneplint eller nån modularjacksmodell som klarar tunna trådar...

Detta är ett problem jag inte råkat ut för tidigare, det står cat 5e på kabeln men trådarna är klart mindre än i andra cat 5e kablar.

Mvh Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2016 21:16 #2 av Mikael Hallonqvist
Jag råkade ut för en liknande grej förra året hos en kund.
Hon hade själv köpt 100m LAN-kabel på rulle. Tror inte problemet med den var att den var för tunn utan snarare att den var för mjuk. Så när jag skulle kontaktera den så gav trådarna helt enkelt vika. Fick kämpa som bara den för att få ihop det.

Byta kabel?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 04:07 #3 av Tobias
Ja problemet är kanske att den är för mjuk, jag har provat kontaktera flera gånger och varje gång får jag olika resultat men alltid kontakt med nått/några par men hittills inte lyckats få till alla nån gång. Så det känns som om det skulle bli bättre med kroneplint.
Att byta kabel är inte aktuellt, alldeles för många meter kabel fördelat på många dubbeluttag för det...

/Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 05:40 #4 av Electrum
Och ...
visst är det entrådiga ledare? Bara så det inte är flexibel anslutningskabel du har råkat få?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 06:10 #5 av Tobias
Ja det är entrådig installationskabel, bara lite tunnare än normalt :)
Tror den är köpt på Kjell & company eller nått sånt...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 06:59 #6 av Rikard Ågren
Köp jack där du köpte kabeln?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 07:05 - 16 maj 2016 07:12 #7 av Tobias
Inte jag som köpte kabeln, fast jag kan ju köpa jacken där ändå :-) problemet blir bara att få dom att passa i en Eljo Trend centrumplatta förmodar jag, fast jag skulle kanske köpa hem jack och prova med...
Finns det annars inga andra modeller som passar i Eljo trends centrumplattor än de vanliga man klämmer ihop?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 08:04 #8 av Electrum

Tobias skrev: Ja det är entrådig installationskabel, bara lite tunnare än normalt :)
Tror den är köpt på Kjell & company eller nått sånt...

Det var inte så att jag verkligen trodde att du hade helt fel kabeltyp. :)
Men jag tänkte att det kanske var bra att direkt reda ut detta, bara utifall, så inte tråden går runt i cirklar länge om det skulle vara det felet, men ingen som tänker på det. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 09:10 #9 av Torbjörn Forsman
Står det någon uppgift om area på den tunna Cat 5E-kabeln? Normalt brukar det stå 24 AWG samt en eller flera standarder, t ex ISO 11801 eller TIA/EIA 568A.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 18:22 - 16 maj 2016 18:26 #10 av Tobias
Ja det står UTP CAT5e 26AWG 4P TIA/EIA 568B på kabeln.
Visst är det så att högre AWG betyder tunnare trådar? Har för mig det i alla fall...

Men den stora frågan :) vet någon om det finns andra don än Eljo/Schneiders egna som passar i trend ramarna?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 18:27 - 08 jun 2016 20:48 #11 av Borttagen användare
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 18:30 - 08 jun 2016 20:48 #12 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 19:10 #13 av Torbjörn Forsman
Jag vill minnas att 24AWG är ungefär 0,24 mm2 och 26AWG är ca 0,15 mm2.

Så då är det inte konstigt om den där kabeln är svår att få fast i "normala" jack.

Det är inte första gången man blir besviken på kabel från Kjell & co, en gång för ca 10 år sedan kom jag i kontakt med en koaxialkabel som var märkt "RG58" och som härstammade därifrån. Dock stämde måtten inte alls och den gick inte att montera i BNC-kontakter avsedda för RG58. Det visade sig att kabeln nog egentligen var en 75-ohms tv-antennkabel - med folieskärm, gles trådfläta osv som det brukar vara i den branschen - som hade fått en svart yttermantel och märkts som om det vore 50-ohms RG58.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 19:20 - 08 jun 2016 20:47 #14 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 04:22 #15 av Tobias
Anpassningsramen i länken var precis det jag var på jakt efter, perfekt tackar för det!

Hur är annars Keystone, är det hyfsad kvalité eller är det billigt skräp?
Har aldrig använt något annat än Schneiders nätverksprylar innan, men jag hoppas att det ska gå att få ihop detta utan att byta kabeln.

Jag hittade en AWG tabell och en kabel med 26 AWG har nästan dubbelt så mycket motstånd per meter än en med 24 AWG men i mitt fall så är den längsta kabeln i installationen är nog 30 meter om det nu hjälper...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 08:11 #16 av Torbjörn Forsman
I nätverkssammanhang är kabelns likströmsresistans egentligen inte så intressant, det viktiga är dels impedansanpassningen, dels överhörning mellan paren och dels dämpningen per meter vid uppåt 100 MHz. Man kan nog utgå från att dämpningen blir högre med 26AWG än med 24AWG, men hur mycket högre den blir är svårt att förutsäga.

Helt klart är också att olika nätverkskort och utrustningar är olika känsliga för dålig kabel. Gigabit är naturligtvis mer kräset eftersom man där kör full duplex på alla fyra paren, till skillnad från vanlig 100Base-TX där man använder två par med enkelriktad signalering åt var sitt håll.
Bland 100Base-TX-utrustningar, som är det jag har hållit på mest med, så är mitt intryck att billiga massproducerade prylar från stora tillverkare (nätverkskort för PC, switchar, routrar mm) så gott som alltid är bra. Det är småföretag med dåliga labbresurser som oftast misslyckas med sina nätverkssnitt, även om de tar bra betalt för sina prylar och verkar seriösa på alla andra sätt. Jag har sett mycket problem med t ex tidsredovisningssystem, fordonsdatorer, militär utrustning. Och de flesta problemen är egentligen helt onödiga och hade gått att undvika om konstruktören hade tagit sig tid att läsa det finstilta i databladen för de kretsar han använder, eller bara tittat på ett fungerande nätverkskort i en vanlig PC och gjort likadant.

Även de riktigt dåliga ethernetprylarna brukar fungera acceptabelt med en måttligt lång (säg 2 - 10 m) kabel av god kvalitet och en bra utrustning i andra änden av förbindelsen. Men om kabel och installation är tvivelaktig och mycket kort eller lång, eller om man har tvivelaktig utrustning i båda ändar, så får man problem.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 17:40 - 08 jun 2016 20:47 #17 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 18:30 - 17 maj 2016 18:31 #18 av Magnus
En inflikare som inte tillför så mycket, men hur länge har lexcom hetat actassi?
Blev en gnutta ställd när jag häromdagen handlade ramar och kontaktdon och det helt plötslit står actassi på ramarna!

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.065 sekunder

Senaste foruminlägg