Larminstallation.

31 maj 2015 20:04 #1 av Martin
Tja.

Farsan vill ha in larm i villan och vi funderade lite över vad som behövs.

2 plans villa med källare. Entréplan ligger ca 1m över markplan.

Källare.

Källaringång:
Manöverpanel.
Magnetkontakt.

Deckare i nedanför trappen/ entrén.



Entréplan.

Manöverpanel
Magnetkontakt dörr
Magnetkontakt altandörr.
Deckare i vardagsrum och en längst bort i hallen vid sovrummen?

Siren ute och en inne?
Ska deckarna se manöverpanelen?
Låter detta som en vettig ide?

Min skiss är väldigt grovhuggen. Inte det enklaste att rita med en trackball som glappar.
Var jag sätter centralenheten avgör jag ju själv. Tanken är att jag ska dra fram kabel och Sen får en larmfirma installera produkter och programmera. Men låter mina val av placering vettigt av min luddiga beskrivning? Något annat som man ska fundera på?
Ska givetvis vara i kontakt med larmfirman innan jag drar några kablar.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2015 15:42 #2 av puttrix
Svar från puttrix i ämnet Larminstallation.
Ser ingen skiss...

Detektorerna behöver normalt inte kunna "se" manöverpanelerna men däremot kan det vara bra att ha centralapparaten i larmat område.(Går det inte att ta sig in till CA utan att passera nån detektor så kanske det är lite överkurs).
Sen beror det på vilken typ av uppringning du vill använda och därmed kan ju en tråd till teleuttag behövas.
I övrigt låter det som en helt normal villainstallation.

En parentes är att ifall man har ett larm där CA och manöverpanel sitter i samma enhet och monterad innanför dörren så hinner man bryta upp dörren(inpasseringstid startar) och sedan slå kofoten genom CA innan den hinner ringa ut ett larm. Är det skilda enheter så kan man slå sönder manöverpanelen men CA skickar larm i alla fall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder